Dato og tid er 07 sep 2010, 05:14

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: spanske skridt

Der står lidt her og der om øvelsen, men jeg kunne godt tænke mig at høre mere.

Hvad mener I er fordele og ulemper ved øvelsen? (her tænker jeg fysiologisk ikke at den kan komme til at tilbyde øvelsen på et uheldigt tidspunkt)

Hvornår i hestens uddannelse mener I, at øvelsen kan indlæres?

Hvilke signaler bruger I, hvis I træner spanske skridt med jeres hest?

Profil Email  

Titel: Re: spanske skridt

Geografisk sted: Sorø
Her er Tina og Sødeste -Suzan :P :P :P (håber det er OK, Tina ??)

Vedhæftet fil:
kirsten billeder 10 009.jpg
kirsten billeder 10 009.jpg [ 71.01 KiB | Vist 698 gange ]

Vedhæftet fil:
kirsten billeder 10 011.jpg
kirsten billeder 10 011.jpg [ 73.66 KiB | Vist 698 gange ]

Hvis hesten er bygget så den kan tåle det (som Sødeste-Suzan her, med en god stærk front, en ligeså god numse og en ryg der får det hele til at hænge eminent godt sammen) - er det jo helt OK, som så meget andet........ :mrgreen:

Hvis den er bygget med meget højt ansat hals, høje knæ, blød ryg og evt. bagudstillede bagben- mener jeg ikke spanske skridt er spor egnet at lege med, da de faktisk vil modvirke hestens dressuruddannelse :evil: .

Risikoen er hul ryg, tabt lænd, at for og bag skiller mere ad end de er i forvejen, modsat bevægemønster ift. samling i bagbenens led.

Min brune bisse må finde på noget andet udi cirkuskunsterne, men vores avlshopper ville fint kunne lære det, uden at tage skade.Africa ville bare bruge det til at klatre op allevegne, mere end hun gør uden spanske skridt :shock: :shock: - så selvom hun ville lære det på nul-komma-fem, er det ikke lige det hun behøver.

Frauke Ebsen, som Tania og Morten lige har slået et nyt kursus op med (se under Kurser og Arr.) er een af de få cirkus/tricks- undervisere som tager hensyn til, hvad hesten har godt af at lære, når hun underviser - hun er ganske simpelt fremragende (jeg har været på kursus hos andre, også).

Eva

*Conversano Asia (Lobri 14), 158 cm, f. 2001
*Maestoso Thais I, 158 cm, f. 2003
*Morella, 148 cm, f. 2003

Europa (kælenavn Luna), 2009 - spiser, vokser og lærer lidt om verden

Profil Email  

Geografisk sted: danmark
Ja da selvfølgelig er det ok :wink: hun er jo da bestemt en fremvisning værd.. hvordan du har fået billederne herind er mig en gåde da jeg har prøvet - men får beskeden at billederne er for store :roll: :evil: men nok bare et bevis på at jeg er en klovn til computer...
Men min gamle araber har jeg nogle billeder af - taget lige efter hinanden - hvor hans benløft har samme facon og løft som mine.. jeg vidste ikke at det var sådan men opdager det på billederne.. meget sjovt sys jeg. Men han er jo også en klog lille fætter ham Rainbow :lol:

Suzan.. Smukkeste pony - hvid med knapper. Staldens Maskot.

Super billeder:-)

Tak for det. Er der flere der har kommentarer til spanske skridt, billeder osv?

Mht billeder åbner jeg dem i Irfan View (andre billedprogrammer kan vel det samme) gemmer dem på computerens skrivebord og vælger JPEG-format, så fylder billedet mindre og i samme omgang beder jeg om at få dem formindsket lidt mere. Så er der ingen problemer, og kvaliteten er ok.
Jeg bestemt ikke computerhaj - aner ikke hvad der sker - men bruger forsøg-fejl metoden, så det er muligt at jeg har skrevet noget computer-vrøvl:-)

Profil Email  

Geografisk sted: Amager
Selv om det er en anelse off topic må jeg lige pointere, at det er "Tanja med "j" - ikke "Tania med i", der er medarrangør på det cirkustrickkursus, Eva omtaler.
Det er af både personlige og erhvervsmæssige årsager væsentligt for mig ikke at blive forvekslet med dén Tania, der ikke er verdensmester i speedpas :wink:

/ Tanja med "j"

Profil Email  

Hvad angår spansk skridt som dressur øvelse syntes jeg nok ikke at øvelsen har den store værdi. R. Hinrich bruger den feks. til at lave passage ud fra, men jeg syntes ikke at resultatet bliver rigtig godt. Måske kan det bruges hvis man har en hest som er helt korrekt i sin holdning og bæring til at forbedre passagen til at blive mere imponerende, men jeg har ikke haft mulighed for at gøre forsøget - og jeg tvivler nu også på at det vil være den helt store succes... Men vil dog lade det stå åbent..
Som lydigheds træning og afveksling i træningen syntes jeg at det er fint at lære hesten at løfte forbenene på komando, og jeg kan ikke se at der skulle være nogen heste som ikke kan tåle det, hvis det kun trænes i kort tid af gangen.
Det mest udfordrende i at lave en god spansk skridt er at bevare skridt takten, og at undgå at hesten taber bagparten. Men hvis grund arbejdet er så meget på plads at man kan få styr på det også, så syntes jeg heller ikke at der er noget i vejen for at lave spansk skridt med enhver hest. De fleste heste lader faktisk til at syntes det er ganske sjovt. Men det er en øvelse som jeg kun træner kort tid ad gangen.

Mange hilsner
Zoe

Profil Email  

Geografisk sted: vestsjælland
Og det er til gengæld SÅ nemt at få en hest som står og vifter ved enhver given lejlighed!

Det er ikke særlig populært at give dyrlægen blodtud...

Pia

Rollo, Dartmoor, f. 1998, foldbums

Profil Email  

Ja det er rigtigt.. de kan blive lidt umotiveret med deres benløfteri - hvad der nok ikke er særlig smart hvis f.eks. børn skal omgåes dem.
Jeg har nu aldrig oplevet at mine løfter ben ved dyrlæge - smed eller andre udefrakommende mennesker. Tror helt klart de forbinder det med mig - men tilgengæld giver de den også gas, når jeg kommer på folden og de fornemmer at der er guf i lommerne. Men når jeg henter dem ind om aften oplever jeg heller aldrig de løfter ben, så tror faktisk godt de kan skelne mellem hvornår vi leger og hvornår vi gør nogle andre hverdagsting.
Jeg bruger det kun til sjov og leg, for at bryde den alm. træning. Suzan er ved at lære at samle ting op.. det tager lidt tid for hende, men når vi nu ikke laver så meget andet, hende og jeg (og hun elsker virkelig at lege med disse opgaver) tænker jeg at det er et hyggeligt input i vores hverdag. Og kontakten og tilliden bliver optimal. Så om ikke andet må det da sige at det er en bonusleg hestene kan lide.
Det samme gælder hundene som jeg klikker lidt med.. De er 110% på når klikkeren kommer frem, og i min verden må det da sige at dyrene elsker når vi leger med dem - hunde som heste :D :D

Hvordan introducerer I øvelsen?
Hvilke signaler bruger I?
Er der nogle signaler I har haft dårlige erfaringer med?

Profil Email  

Brugeravatar

jeg lære dem det ud fra touchering af benet, forstærker adfærden med godbider til hesten er sikker i det, først i stildstand, så i skridt hvor jeg til at starte med kun beder om et enkelt skridt af gangen, så kan man med tiden koble flere på.
fra jorden pejer jeg blot på benet med hånd eller pisk, eller går spansk selv.
fra ryggen fungere det bedst hvis hesten kan samles eller ihvertfald er meget ventende, igen bruger jeg pisken som signal og med tiden min for hvor jeg rør ved skulderen samtidig med jeg får hesten til at vente og eventuel samle sig lidt.

vil så lige tilføje at jeg vil opfordre til at holde utroligt meget øje med holdningen, så man ikke ender med en "islænder" der er ihvertfald en fejl fanny laver, smider mankepartiet, og løfter benene hved hjælp af underhals musulaturen, og hvis ikke jeg passer på har hun samme tendens i samlet skridt, så ja faldgruber er der :wink:
fanny laver så som regel også spanske kridt på alle 4 ben (hvilket jeg nok fortryder at have lært hende nu, pyt) og ender nogle gange helt henne i diagonal takt, når jeg sider på hende kan jeg som regel mærke at ryggen løfter sig 5 cm! desværre er det nok anspændthed, så nu er det slut med det sjove skal hun lave sjove ting skal det i fuldkommen løsgjordthed, eller ihvertfald ting der ikke ødelægger!

Vedhæftede filer:
Filkommentar: islænderen
,kjnjkl (64).JPG
,kjnjkl (64).JPG [ 173.82 KiB | Vist 321 gange ]

søger du unik hestekunst?, jeg laver lidt af hvert!
 Profil Email  

Brugeravatar

Geografisk sted: Tappernøje/Rønnede
Jeg har også trænet spanske skridt rigtig meget, da jeg træner en del tricks med mine heste.

Men efter de har fået øvelsen på plads, øver jeg den ikke så ofte, da de meget gerne bruger den, når de vil opnå noget fra mig. Specielt godbidder :-)

Men sjovt nok, så efter de har lært øvelsen, ser jeg dem ofte bruge den på folden når de leger, hvilket de ikke gjorde inden.

Kig evt min hjemmeside med Barockpinto/Barockhest samt trickstræning
www.kaabers.dk

Hej Camilla

Hvor er det sjovt, du skriver. Jeg endte faktisk med at følge vejledningen på din hjemmeside :D Jeg har oplevet at min hest stod og trænede halve trin og søgte fint ned og frem under øvelsen på folden, men spanske skridt er det ikke blevet til endnu. Herligt når hesten begynder selv at træne, når den har fri.

Jeg har dog midlertidigt lagt øvelsen på hylden, da vi er i fuld gang med at komme i form. Vi manglede noget sjovt at lave i vinter, hvor vi ikke kunne komme rundt. Nu venter jeg ligesom Kamilla, til vi har bedre styr på samling.

Dejlig og inspirerende hjemmeside du har - tak for den :D

Profil Email  

Brugeravatar

Geografisk sted: nivå
jeg tror det smarteste er ikke at involvere godbidder overhovedet - i lige netop denne øvelse.
tror dette meget nemt vil forhindre utilsigtet benfægteri.

jeg lærte min tidl. pony spanske skridt med godbidder og han blev ret dygtig til det - men brugte det netop ofte utilsigtet og som tiggeri. han var en meget kort og kompakt pony og derfor var det nemt for ham ikke at skille på midten.

han lærte det inden tilridning da jeg måtte finde på underholdning pga sygdom hos ham.

han lærte det på den typiske måde med touchering af ben + ros og godbidder.

min "nye" hest har jeg ikke lært det - fordi hun er et alt for oplagt emne til at bruger til enhver tid. men jeg har lært hende piaffe fra jorden på næsten præcist samme måde ( og med godbidder) - og det er jo en langt mere nyttig øvelse + det er ikke en hest sådan bare tilbyder. Dog er der naturligtvis også en del andre ting der har spillet ind for at resultere i piaffe - bla at lære vægtforskydning bagud mm.
Nu er jeg så igang med at filosofere lidt over passagen,- og påtænker netop spanske skridt hvis den bliver for flad. Lige pt tyder det dog på at hun godt kan løfte nok selv de få gange jeg har fået et par trin ud af hende ( har kun øvet det fra ryggen sporadisk for sjov - faktisk for at se om piaffen kom, men det blev så passage agtige trin istedet. jeg skal nok have en hjælper fra jorden for at få piaffen med rytter på ) .

jeg ser de spanske trin som unyttige til andet end show og som evt forbedring af passage. til gengæld synes jeg den er ret fremragende til at lære passage på heste som er bygget til det. på en korrekt bygget hest er resultatet helt ens som hvis den var indlært fra afkortet trav.

jeg synes dog ulemperne ved spanske skridt er større end fordelene - så jeg holder mig helst fra den. ihvertfald med min hest - for hun er netop typen der ville smide ryggen og så ellers vifte løs. og fordi øvelsen falder hende meget let ( i frustration gør hun tit næsten dette hvis hun er fri i ridehus eller hvis hun er frustreret over ridningen/ at blive holdt tilbage eller ikke forstår ). så det ville blive et rent ben- helvede hvis hun fik sat system i det.

akkurat ligesom med de stående og af og til strakte ægte kaprioler hun ofte tilbyder når vi arbejder fra jorden og hun indebrænder med energi. dem må hun aldrig lære som en øvelse - de falder hende alt alt for let. og det kan blive farligt. så jeg har besluttet at hvis vi en dag kommer til skolen over jorden - så er det KUN levader og courbetter hun må lære - ikke noget med den anden ende i vejret. men det burde så også være muligt idet hun ret ofte er begyndt at tilbyde terre a terre når jeg korter hende helt helt ind i trav ( ride og fra jord) og hun bliver ophidset.
jeg har bare ikke rigtigt kunne greje hvordan jeg sætter signaler på dette da de så vidt jeg kan læse mig til er ret identiske med piaffe signalet.

Hestemalerier sælges og laves på bestilling. Se link herover.

Profil Email  

Brugeravatar

Geografisk sted: Tappernøje/Rønnede
Tak Inger :D

Kig evt min hjemmeside med Barockpinto/Barockhest samt trickstræning
www.kaabers.dk

Nå men nu hvor koden angående billeder er knækket - vil jeg vise de billeder af Rainbow hvor han løfter dem som jeg... Opdagede det først på billeder :roll: Det siger jo lidt om hvor meget jeg ikke ser når hesten faktisk viser hvor klog han er.. Billederne er taget med sek. imellem

Vedhæftede filer:
kirsten billeder 10 099.jpg
kirsten billeder 10 099.jpg [ 63.67 KiB | Vist 123 gange ]
kirsten billeder 10 098.jpg
kirsten billeder 10 098.jpg [ 62.05 KiB | Vist 123 gange ]
kirsten billeder 10 097.jpg
kirsten billeder 10 097.jpg [ 65.46 KiB | Vist 123 gange ]

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time