Dato og tid er 05 sep 2010, 17:37

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel: Re: versade fra jorden, kapsun

Ang. spændt lænd og traversade, så kunne min frieser ikke lære traversaden før efter tre kiropraktiske behandlinger + ihærdig genoptræning gennem to år. Så for nogen heste må fysikken bare på plads før øvelsen kan indlæres.
Indtil da ormede og skubbede og snublede han når vi forsøgte efter alle kunstens regler. Nu kører det på skinner: jord, lange liner, ryg, skift fra den ene side til den anden osv - dog kun i skridt men alligevel.

Det vi skal øve nu er at få begge sider lige stærke, da højre gerne vil bære og skubbe mere end venstre pga løse ledbånd. Så midt i at jeg skal tænke på rotation i min krop, vægtfordeling/balance, hænders placering, at følge bevægelsen i hofterne skal jeg også lige bremse højre bagben :D :D :D Fortæl ikke mig at traversade er nemt :D

Beklager indholdet i forhold til titlen på tråden :oops:

Jeg bruger i øvrigt en blanding af delelementstræning, som er helt genialt, når man har en klodset, fejlreden, tykhudet frieser og så flow og logik i motoriske forløb. Der er ingen modsætning for mig, og Evas velplacerede godbid i indlægget ovenfor er også klikkertræning/belønning af specifik reaktion i min verden.
Måske er forskellene i den måde vi træner på ikke så store, som de lige synes? Som sagt ovenfor er skrift svært!

Profil Email  

Geografisk sted: Sorø
Og så er det jo nok værd at huske at der faktisk findes HELT almindelige velfungerende heste :P :P som hverken er mærkelige, adfærdsforstyrrede eller motoriske vandmænd :mrgreen: :mrgreen: .

Altså, heste som lærer deres ting ret ukompliceret :wink: :wink:
- og det er ikke ment personligt til nogen :roll: :roll:

Nyanskaffede Morella på 7 år, har eksempelvis ikke gået i skoven før og hun tager altså alting totalt oppefra og ned.
Amanda på 16 red hende ud på en sen-aftenstur i buldermørke, her på ridelejren - iført Ride-On-Pad og ingen bøjler.........Hun har aldrig sprunget, men det klarer hun også som en mis.

Versaden var ok, på en-to forsøg og nu tager vi traversaden, her ugen efter :wink: :wink: .
Hun har gået bag lod før, men een tur i skoven var hun fremme til hånden, stoppede for sytråde og det skal selvfølgelig have tid for at blive stabilt...men altså, keine hexerei.

Jeg tror osse LIGE at tingene har meget at gøre med hvor kompliceret man selv gør det :shock: .

Her på matriklen FORVENTER vi, som udgangspunkt, at hestene 200 % KAN; VIL, er topmotiverede og lære-stærke. Det gælder iø også børnene.....

Det er de så også :wink: . Både børn og heste, uanset race.

Pia: Skulle jeg ikke lige lære dig lidt aku til Charlies lænd, så kan du løse den op selv ??
3 af børnene kan lave aku her........og ingen har taget skade endnu :wink:

*Conversano Asia (Lobri 14), 158 cm, f. 2001
*Maestoso Thais I, 158 cm, f. 2003
*Morella, 148 cm, f. 2003

Europa (kælenavn Luna), 2009 - spiser, vokser og lærer lidt om verden

Profil Email  

Brugeravatar

Eva:

Hvis du skal vise Pia hvordan det gøres, kunne jeg så lure med?

Montana er ellers helt fin, men hendes lænd låser en smule i venstre side, og jeg gad godt kunne gøre noget ved det selv. Det er så lidt, men lige nok til at hun stresser lidt over opsidning fra venstre. Nu stiger jeg bare op fra højre, men det er fjollet hun skal gå med noget til jeg får råd til kiro :roll:

KH Margit

Profil Email  

Geografisk sted: vestsjælland
eva lydeking-olsen skrev:

Pia: Skulle jeg ikke lige lære dig lidt aku til Charlies lænd, så kan du løse den op selv ??
3 af børnene kan lave aku her........og ingen har taget skade endnu :wink:

Jotak, det vil jeg da gerne lære. Selvom det kun er symptombehandling, hvis den opstår pga knæene, så vil det jo stadig hjælpe på hans velbefindende og dermed lyst til at lave noget. Og det er ikke altid forebyggende hjemmekiropraktik er nok.

Margit, vi må lige se om vi kan få lov at testeMontanas korsben også uden at hun langer ud efter nogen - jeg er nødt til at have en skammel (læs bænk) for at nå ordentligt. Sikken en to-do liste vi efterhånden har samlet!

Pia

Rollo, Dartmoor, f. 1998, foldbums

Profil Email  

Geografisk sted: Sorø
Ja, ja- det er ikke noget problem. Ellers kan I osse bare komme her med det samme, hvis det skal gå hurtigt.
Bare ring, vi går og rydder op.

Der vil altid opstå spændinger og mindre ømheder når man genoptræner eller lærer nyt og det er altså ingen skade at løsne det- vi snakker jo ikke om at maskere et alvorligt problem.

*Conversano Asia (Lobri 14), 158 cm, f. 2001
*Maestoso Thais I, 158 cm, f. 2003
*Morella, 148 cm, f. 2003

Europa (kælenavn Luna), 2009 - spiser, vokser og lærer lidt om verden

Profil Email  

Geografisk sted: danmark
Nå men uanset vores forskellige måder at kommunikere på og med efterfølgende misforståelser synes jeg det er dejligt at hente en masse gode ting her på forum.
Jeg vil prøve ikke at tage tingene personligt og skille tingene bedre ad.. og tænke at vi hver især snakker ud fra egne erfaringer uanset hvad der bliver sagt og hvordan.. ja man skal jo lærer med alderen 8)

For at vende tilbage til versaderne - Mischa er jo overstået sin halthed - og i optræning.. faktisk har vi bare gået ture og nu er longering startet op da hun bliver noget trivelig af at lave ingenting med puls :roll: Hvor meget ville I gå i gang med versaderne når nu hendes halthed sad i venstre skulder?? Jeg er lidt i syv sind da hun jo helst skulle forblive haltfri.. men omvendt også skal have styrket sine muskler :roll: Jeg ved at longe arbejde måske ikke er løsningen for motion når halthed har været der.. men altså :roll: nogle gode råd??

Suzan.. Smukkeste pony - hvid med knapper. Staldens Maskot.

Geografisk sted: Tåstrup
Tina: personligt ville jeg nøjes med "versadelign" øvelser og være 200% obs på at skulderen ikke skydes.

Mht. versader, så var det største problem med de islændere jeg har/har haft været, at de skubbede med indv. bagben i stedet for at bære. Det giver skulder der skydes og at hesten næsten vælter på volten.

Hvis udv. skulder skydes ud på mine NU, så er det 110% sikkert min egen udv. skulder der er for langt bagude dvs. ikke følger resten af hjælperne eller hvis jeg ikke giver nok frihed på indv. tøjle = overbøjning.

Principielt (når alt spiller) kan jeg lave versade og traversade for MINE skuldre alene - på begge heste. Så længe vi har en væg ved siden af :mrgreen: . Uden vægge skal der mere til.

Fra jorden har jeg haft det problem at Kriki aldrig har kunnet fordrage kapsuner, så al træning fra jord er på bid eller hackamore.

Skyder nogen af mine skulderen ved versader fra jorden, så er det i 9 ud af 10 tilfælde fordi jeg tillader dem at overbøje i halsen. Lidt mere ligeudretning, så er skuldrene fine :wink: .

Versaden er bare SÅ enkel og samtidigt alligevel svær at lave korrekt. Men det er som regel ikke hos hestene at "fejlen" ligger. Mine heste blev gode til dem længe før jeg gjorde (flere undervisere kan bevidne det tror jeg :lol: ).

Traversaden på Kriki vil jeg ikke fortælle om hvordan blev indlært. Efter min dygtige BB underviser mente han ikke var klar efter 2 års versader, tog jeg sagen i egen hånd. Og SÅ gik det hurtigt med at lære det, selvom jeg ikke selv var 100% sikker i hvordan den skulle være :wink: .

Urnir, sortbrun 4-gænger islænder vallak fra 1997
- sidebevægelser i alle 4 gangarter, kontragalop og påbegyndt changement og galoppirouetter
Kriki, sortbrun 5-gænger islænder vallak fra 1995
- basistræning pga. spat

http://www.optimalsadel.dk

Profil Email  

jeg lærte narnia versaden fra jorden ved at holde en dressur piske vandrety i luften foran hendes hovde, med samme hånd bøjede jeg samtidig (ved at holde i grimen hendes hovede lidt indad) hvorefter jeg gav hende et roligt men vedvarende tryk i schenkel lejet, hun gik aldrig mod pisken men valgte at gå skråt til siden, vilket så blev justeret ind til en varsade når hun var igang. det blev så gentaget fra begge sider hver gang og det endte med at hun kunne det fra ryggen kort efter hun var blevet tilredet, det var bare at stille hende og lægge benet til, sådan lærte hun så også at gøre det som traversade, jeg prøvede egentlig aldrig på diagonalen, men hun havde sikkert gjort det uden at tøve, det var også sådan hun lærte at gå schinkelvigning og gå direkte til siden over en bom (det tog så lidt længere tid fra ryggen end fra jorden, men princippet var det samme.
hun ku enda lave schinkelvigning i galop, selvom det ikke var så tit vi galoperede, men hun havde sku nemt ved de der side øvelser den lille tøs, det satme ærgeligt at hun blev jaget ud af den fold, det er jeg noget sur over:(

men hvis hesten har en fornuftig forhold til pisken kan man altså gøre det sådan, jeg brugte udelukkende kun en pisk, en grime og et træktov, da jeg lærte hende dette, så det kan lade sig gøre på en lidt hva skal vi sige "enklere" men ikke klassisk måde, eller det ved jeg egentlig ikke om den er, men beskrevet er den ikke. det skal lige siges at hun stadig kan disse selvom hun har stået stille i 2 år, så det er åbenbart så let at det ikke kan glemmes.

MVH mig

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time