lige en update på hvad mig og fanny laver for tiden
om formiddagen når hun har fået lidt græs, så longere jeg (10min, lidt mere måske) her søger jeg at hun går ligeudrettet og er taktfast, der lægges mest vægt på traven da jeg prøver at komme over vores "takt bakke" den er meget stejl men vi kæmper bravt

.
når hun er varm og klar til det så laver jeg trav-parade-trav overgange, det forbedre hendes gang betydeligt, hun får virkeligt brugt både over og undelinje!
vil også ha lavet noget bomarbejde men skal lige have nogle der er til at håndtere

.
og så øver jeg ved barrieren at gå og parere ligeudrettet uden at slå fra, og igen lidt trav-parade-trav overgange.
er hun til mere så sætter jeg mig op uden sadel og øver det mest relavante,, fx taktfast trav, ligeudretning, søgning til hånden eller lidt sidebevægelser i skridt, men kun meget kort,, 5 min eller sådan noget. så kommer un på græs igen.
senere enten rider jeg eller laver lidt mere avanceret træning fra jorden, dvs lidt mere sidebevægelser, eller det jeg synes trænger til opmærksomhed.
hvis jeg rider, plejer jeg ganske kort at tjekke hvor god kontakt jeg har til bagbenene fra jorden, fx ved at samle hende i versaden langs barrieren,, har hun en "jeg er stor stærk stolt hingst der ejer hele verden" dag laver jeg også lidt trav for hånd (elsker de dage,hvor kan hun være skøn!)
så rider jeg, først øver jeg lethed i paraden, + at hun slapper af i sin hals, og så rider jeg en hulens masse banefigure hvor jeg er over det hele på banen, det er rigtig godt til at få hende løsgjort og afslappet. når hun så søger min hånd, og er koncentreret, så beder jeg gradvist om lidt mere holdning og frihed i forparten, og jeg laver lidt sidebevægelser, har hun en god dag så samler jeg hende også i skridt.
og så traver jeg,her skiller jeg det ad i to delmål 1,. at jeg kan trave med åben hånd (dvs, at hun skal være i balance så jeg gradvis kan ride hende med løsere og løsere tøjle, og styre hende rundt på diverse banefigure.
2. delmål er at lære hende at bruge sit afskub ned i jorden istedet for at skubbe sig på forparten,det gør jeg ved igen at bruge trav-parade-trav, her har hun meget balance efterhånden og rigtig god opadgående energi,, men mister let takten, her bliver hendes svagher meget tydelige, så det er en god reminder på hvad der er vigtigt , nemlig takt, flow, afslappethed og styrke.
hvis hun er til mere så øver jeg galop. og det er vi meget dårlige til! men hun kan så det skal nok komme hvis ellers min hjerne gider lader mig
nogle dage hvis hun står på jordfold og keder sig så leget jeg lidt med hende der, der øver VI spansk trav/passage, og samlet galop, jeg lader hende styre hvor meget vi gør, nogle gange er hun ellevild (galopere om mig i små cirkler, og andet pjat), endre gange så er det knapt så spændene
det er self ikke hver dag hun kommer ud 2 gange om dagen, har også dage hvor vi køre en tur i trailer, går en tur, eller bare hygger os og er sammen