Dato og tid er 07 sep 2010, 05:36

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: uddannelse fra bunden af mig og fanny
Brugeravatar

lige en update på hvad mig og fanny laver for tiden :D

om formiddagen når hun har fået lidt græs, så longere jeg (10min, lidt mere måske) her søger jeg at hun går ligeudrettet og er taktfast, der lægges mest vægt på traven da jeg prøver at komme over vores "takt bakke" den er meget stejl men vi kæmper bravt :P .
når hun er varm og klar til det så laver jeg trav-parade-trav overgange, det forbedre hendes gang betydeligt, hun får virkeligt brugt både over og undelinje!
vil også ha lavet noget bomarbejde men skal lige have nogle der er til at håndtere :roll: .
og så øver jeg ved barrieren at gå og parere ligeudrettet uden at slå fra, og igen lidt trav-parade-trav overgange.

er hun til mere så sætter jeg mig op uden sadel og øver det mest relavante,, fx taktfast trav, ligeudretning, søgning til hånden eller lidt sidebevægelser i skridt, men kun meget kort,, 5 min eller sådan noget. så kommer un på græs igen.

senere enten rider jeg eller laver lidt mere avanceret træning fra jorden, dvs lidt mere sidebevægelser, eller det jeg synes trænger til opmærksomhed.
hvis jeg rider, plejer jeg ganske kort at tjekke hvor god kontakt jeg har til bagbenene fra jorden, fx ved at samle hende i versaden langs barrieren,, har hun en "jeg er stor stærk stolt hingst der ejer hele verden" dag laver jeg også lidt trav for hånd (elsker de dage,hvor kan hun være skøn!)
så rider jeg, først øver jeg lethed i paraden, + at hun slapper af i sin hals, og så rider jeg en hulens masse banefigure hvor jeg er over det hele på banen, det er rigtig godt til at få hende løsgjort og afslappet. når hun så søger min hånd, og er koncentreret, så beder jeg gradvist om lidt mere holdning og frihed i forparten, og jeg laver lidt sidebevægelser, har hun en god dag så samler jeg hende også i skridt.
og så traver jeg,her skiller jeg det ad i to delmål 1,. at jeg kan trave med åben hånd (dvs, at hun skal være i balance så jeg gradvis kan ride hende med løsere og løsere tøjle, og styre hende rundt på diverse banefigure.
2. delmål er at lære hende at bruge sit afskub ned i jorden istedet for at skubbe sig på forparten,det gør jeg ved igen at bruge trav-parade-trav, her har hun meget balance efterhånden og rigtig god opadgående energi,, men mister let takten, her bliver hendes svagher meget tydelige, så det er en god reminder på hvad der er vigtigt , nemlig takt, flow, afslappethed og styrke.
hvis hun er til mere så øver jeg galop. og det er vi meget dårlige til! men hun kan så det skal nok komme hvis ellers min hjerne gider lader mig :mrgreen:

nogle dage hvis hun står på jordfold og keder sig så leget jeg lidt med hende der, der øver VI spansk trav/passage, og samlet galop, jeg lader hende styre hvor meget vi gør, nogle gange er hun ellevild (galopere om mig i små cirkler, og andet pjat), endre gange så er det knapt så spændene
det er self ikke hver dag hun kommer ud 2 gange om dagen, har også dage hvor vi køre en tur i trailer, går en tur, eller bare hygger os og er sammen :D

søger du unik hestekunst?, jeg laver lidt af hvert!

Sidst rettet af kamilla t kristensen 08 jun 2010, 23:08, rettet i alt 4 gange.

Profil Email  

Titel: Re: uddannelse fra bunden af mig og fanny
Brugeravatar

vil lige opdatere for de sidste par dage :)
det går MEGET godt synes jeg, fanny er glad og hendes diverse symptomer bliver mildere og mildre, + smidigheden er gevaldigt forbedret!

Sidst rettet af kamilla t kristensen 23 apr 2010, 23:39, rettet i alt 1 gang.

Profil Email  

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Har ikke lige fået læst dit indlæg endnu, men billeder kan man altid nå at se ;) I ser rigtig fine ud sammen! Supersød hest :)

Conversano Aranka (Lobri 15), skimmel lipizzaner vallak, 2001
-Påbegyndt sidebevægelser gallop, kontragallop samt samling indtil piaff

SA Xerex OX, rød araber vallak, 2003
-Sidebevægelser skridt og trav (på en god dag). Gallopfatning. Spat højre bagben, usikker dressurfremtid..

Brugeravatar

ja hun er også min lille skat, en af dem der der er evigt glade og arbejdsomme"jeg gider ikke idag" er ikke forekommende :D

Profil Email  

Brugeravatar

yes jeg føler mig sej! gik vel med på tur sammen med to andre i to timer, jeg red fjordhest på vejen hjem hvor vi mødte både en cykelflok,traktore og en masse andet og jeg var fuldkommen tryg!
og da vi nåede vores egen vej fik fanny sadel/kapsun på og jeg skridtede/travede hjem, det gik superfint, måtte lige have pisken på bringen af hende så hun accepterede stopsignalet, og så kunne jeg jeg lave skridt/trav overgange for åben hånd, næsten kun med sæde hjælp! :D

idag har vi klikket lidt og det har jeg glædet mig til! tanken var at klikke for løsgjorthed, og det gik fint, dog ingen store gennembrud..
så er det jeg kan tænke glædeligt tilbage til de dage sidste sommer hvor jeg kunne få et to, ja nogle gange 3 trin i trav MED FULD BÆRING! nøjs det var tider spændene hvornår jeg opnår disse små mirakler igen så skal der klikkes store gevinster!

men jeg har godtnok noget arbejde foran mig på staldgangen, hun SKAL kunne stå stille uden at have gang i alskens ting, og det kniber! så længe hun ved jeg har pisken inden for rækkevidde respektere hun mig som regel og står pænt, men har jeg den ikke så begynder hun at flytte på ben,være ukoncentreret og spise rester på gulvet. så kan jeg hoppe og danse så vildt jeg vil *suk*
så skal lige finde ud af hvad jeg gør ved det, være hård ved hende hjælper tilsyneladende ikke, synes tvært imod at hun bliver mindre lydhør.... råd modtages gerne :wink:

Profil Email  

Brugeravatar

supergod dag idag! min motivation var i top, og fanny var artig på staldgangen!

idag så jeg mest på parader(halve som hele) nedadsøgning (ikke dyb halsholdning men SØGNINg!) og løsgjordthed.
og resultatet var en hest det var ultra ultra let i hånden (i kapsun fra jorden) og som slappade maks af i hals, og brugtew underhals minimalt, og genashen og overlinjen maksimalt! havde meget af tiden en bue fra nakke til halerod hvor man kunne se at alle torntappe skildtes jævnt.
og som + gav det en utrolig lydhør hest der faktisk omsider fik gode trin i både versade og traversade, og trav for helt let hånd.
så jeg er glad, synes båre jeg og fanny gør et godt arbejde, håber snart jeg kan få nolge dygtige hestemennesker ind over og hjælpe mig, så eventuelle felj kan blive rettet (fejle gør jeg sikkert mange af indu!

Profil Email  

Geografisk sted: danmark
Hej og wow en indsats du gør.. smukt og engageret :) Hun ser sød ud hende Fanny, og I ser godt ud sammen..
Jeg kunne komme med et råd ang. uro på staldgang hvis du kan bruge det.. I stedet for at du danser rundt som du beskriver skal du bare stå stille og urokkeligt foran din hest - holde hånden under grimen for enden af rebet - så du kan bruge det som et joystick. Og hver gang hesten går ud af sin parkering - retter du hende ind - puster ud - og står igen. Brug evt en lang hård stick - som ikke svirper som en pist - og som du kan nå ned til bagparten med uden at skulle flytte dig nævneværdigt. Når hun har fanget den og hun står og slapper af, kan du fjerne dig et skridt fra hende holdt lidt længere ude på snoren - og hvis hun flytter sig - gå tilbage, med det samme og rette hende ind.Og at snuse i jorden er forbudt når vi parkere, da det er hestens natur at gå når man spiser og det at nippe ting på gulvet vil være for svært for hende at skelne imellem at gå og stå parkeret.
Det samme kan du gøre i naturen når du går med hende så hun lærer at blive parkeret. Grænserne udvides jo selvfølgelig alt efter hvor lang I er. Smutter hun ud af formen for tit er du gået for hurtigt frem.. tilbage til start igen.. osv osv.
Til morgen har jeg gået laaang tur med min unghest og hver gang noget er lidt skræmmende eller evt når det går hjemad og hun synes hun skal bestemme hvor og hvornår vi sætter tempo op, ja så stopper jeg hende op - parkere hende - sænker hendes hoved og når hun slapper af - ja så går vi igen.. Nå måske kan du bruge det - ellers tag det som en lille historie :wink:
Hilsen Tina

Suzan.. Smukkeste pony - hvid med knapper. Staldens Maskot.

Brugeravatar

i dag var det godt vejr at teste hvor cool krikken er, så det gjorde vi :) ida var sød, dog lige ira over blæsten.
fanny var som jeg bedst kan lige hende, frisk lyttende stolt, og fuld af energi :D rigtig lille maskulin dame 8) .
red ikke så meget, men fik en god trav, hun var jævn og taktfast, og jeg formåede at tilføre en smule power uden hun mistede takten...
og så har jeg set på hingst :D , bliver dejligt med en lille føller til næste år

Profil Email  

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time