Dressage in Harmony

Dato og tid er 31. jul 2014, 17:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Skolehest
Brugeravatar

Montana er jo verdens heldigste som bekendt, og her til aften stod hun med et stolpeben (højre bag) og var halt. Hun er ikke støttehalt, men halt pga. hævelsen. Hun havde lidt feber og højre bagkode var varm :( :( Der er ætsning i begge bagkoder pga. miljøet på folden. Der er temmelig sumpet, og nu hvor det har regnet voldsomt, så er den helt gal. Dyrlægen var enig med mig i at det må være en infektion.

Eneste grund til at Montana og Equinox ikke har været på græs er at Montana skal tabe sig, og hun ligger da også på 550 kilo nu. Det er ca. 50 kilo fra idealvægten, men alligevel bedre end de 640 kilo hun har været oppe på.

Nu, har jeg ikke andet valg end at lade hende blive i boksen eller sætte hende på græs den næste uges tid. En fin ny drænet vinterfold er klar om en uge, så det er kun lige en kort periode. Det skal siges at hestene er ude fra 6 morgen til 20 aften.

Hvad gør en klog?

Bliver jeg sat tilbage til udgangspunktet med en meget, meget fed Montana, eller kan hun klare en uge på dette tidspunkt?

Jeg har ikke rigtig tid til indgræsning fordi jeg arbejder virkelig meget pt., men jeg kan dog nå ud til stalden og tage hende fra græsset kl. 17. Dvs. at hun går fra næsten nul græs til 10 timer i døgnet. Når jeg siger "næsten nul græs", er det fordi der faktisk er nedgnavet græs på den fold hun kommer fra, og hun går da også og bider i det næsten ikke-eksisterende græs dagen lang - bortset fra den tid hun tilbringer foran leddet (i sumpen) fordi hun tror det er ved at være spisetid :roll:

Det gode ved at sætte hende på græs nu, er at hun skal tilbage i en hoppeflok der nok skal udfordre hende lidt = mere motion. Dyrlægen mente at skridtmotion er en god ide, men der bliver jo nok tale om lidt af en spurt i morgen :shock: Det er måske så ikke lige så klogt :?:

KH Margit

Freyja fra 2008, Frenja fra 2011, Eyvindur fra 2013 og Sigmundur fra 2013 - fire dejlige islandske heste :) Tilridning af Freyja pågår lige nu i 2014:), og Frenja tilvænnes udstyr og trafik og signaler i longe
Uptown - DV fra 2005 efter Capetown, rides af Kirstine

Unghest
Unghest

Måske er en mundkurv en mulighed på folden?
Så kan hun stadig gå og tygge, men får meget mindre indenbords.

Skolehest

Geografisk sted: Sorø
Jeg ville ikke lukke så pludseligt på græs nu - du risikerer en forfangenhed.
Græsset er RIGTIG skrapt her i september efter regnen, kraftig nyvækst og med kolde nætter.

Vores har frøgræs i kasserne og så relativt nedbidt/begrænset græs med mange mælkebøtter.....der står en helt frisk fold klar til hoppeflokken og jeg har ikke turdet bruge den endnu :lol: :lol: - drengeflokken fik deres "friske fold" for tre uger siden, men de er meget bedre til at holde pauser i gufleriet :mrgreen: :mrgreen: .

Så hellere i boksen og motion for hånd/skridtture.
Hun har KUN godt af at bevæge sig, med sådan en gang muk som er gået lidt banana.......

*Maestoso Thais I, 158 cm, f. 2003, basis + galopbytte
*Europa (kælenavn Luna), 2009 - lærer lidt om verden

Skolehest

Images: 24
Geografisk sted: vestsjælland
Mine bliver heller ikke lukket på deres deluxe vinterfold foreløbig. (pudset og gødet primo august - ligner noget der kunne understøtte en større mælkeproduktion lige nu)

Kunne man ikke sætte et ekstra reb op mellem løsdriftskuret, hvis hun går samme sted som før, og så på tværs over til stien mellem foldene. Så der ligesom bliver en sluse/mellemfold 4-5 m. bred lige der ved leddet, så de ikke kan gå derhen? Og ekstra halm eller noget på folden til at gnave i. Det var det jeg ville gøre herhjemme, simpelthen spærre af ved mudderet, hvis ikke man har noget man kan putte på dette (et læs knust beton fx).

Pia

Profil Personal album  

Skolehest
Brugeravatar

Ja - jeg blev jo så lidt nervøs af at kigge på solskin efter regnvejr, så jeg kørte fra Roskilde til Boeslunde og retur for at tage de to hopper ind fra fold. Nu, står de nogle timer i boks, og så får de et par timer på græs her til aften.

Montanas ben var allerede faldet og helt fint at se på igen, så jeg tænker at hun ikke er halt overhovedet i dag, men det vil tiden vise.

Vi skal ud at gå tur i Boeslunde her til aften :D

KH Margit

Freyja fra 2008, Frenja fra 2011, Eyvindur fra 2013 og Sigmundur fra 2013 - fire dejlige islandske heste :) Tilridning af Freyja pågår lige nu i 2014:), og Frenja tilvænnes udstyr og trafik og signaler i longe

Skolehest
Brugeravatar

Jeg er faktisk lidt bekymret over den infektion Montana har/har haft. Hun har været på peniccillin siden onsdag, og hendes højre kode er stadig inficeret. Der er et åbent sår på tværs lige i det dybeste af koden. Jeg ved jo der ligger scener lige under dette sted, så det bekymrer mig. Hun virker træt og trist, og i dag, prøvede jeg at longere lidt. Hun er ikke helt rentgående endnu i trav, og hun bevæger sig meeeget langsomt. Vi har gået og gået lange ture, og i aftes, var vi i ridehus og arbejdede lidt med indundertrædninger i skridt. Hun var lidt modvillig med højre bagben, så det var måske at forlange for meget.

Jeg har vasket osv. efter vagtdyrlægens anvisning, men hun er efterhånden ret så sur over at jeg roder med hendes bagben, og jeg synes ikke vaskeriet hjælper effektivt. Begge hendes kodeled føles varme og hævede på bagbenene. Det højre som er mest angrebet af muk, er mest varmt og hævet, men det venstre som nu næsten er helet op er også lidt varmt og hævet. Forbenene er helt slanke uden skyggen af hævelse. I dag, har jeg så hentet Sokatil hos min egen dyrlæge. Det skaffede os af med det mukangreb hun havde da jeg købte hende, og jeg vil prøve det igen i stedet for al det vaskeri. Jeg er også lidt utryg ved den medicinske behandling vagtdyrlægen har ordineret. Hun har fået en gang peniccillin i døgnet, og da jeg talte med en anden dyrlæge, sagde han at man altid giver to doser i døgnet når det handler om en infektion i et ben. Vagtdyrlægen ville hellere give nogle flere dage med en lavere dosis. Hvad skal man tro? I morgen, får hun sidste dosis, og så håber jeg virkelig at hendes ben er faldet. Det er da bekymrende at stoppe behandling inden infektionen er væk - eller hvad?

Jeg er skiftet til Regulator Complete og giver hende lige godt 300 gram som opstart. Skulle jeg evt. give hende lidt ekstra af det? Jeg tænker at sådan en gang peniccillin tærer på systemet og reserverne. Hun har afgjort ikke taget på af at komme på "græsfold" med de andre hopper, men der er heller ikke ret meget græs, og måske er jeg lige nærig nok med foder nu. Hun får 300 gram lucerne, RC, olie og ca. 4 kilo tørt ukrudtshø til natten. Jeg tænker hun skal have 1 kilo wrap oveni fra i morgen, men jeg ville jo lige vente for at se hvor meget næring der er i græsset. Våde dage efterfulgt af høj sol er ærlig talt skidt når nu hun ikke har været på græs hele sommeren, men jeg (med familiens hjælp) flytter hende mellem græs og boks flere gange i dagtimerne for ikke at risikere at hun bliver forfangen.

Jeg bruger meget tid lige nu og bekymrer mig helt urimeligt meget - SUK

Min mand siger jævnligt lidt ironisk: "Lykken er en hest" :roll:

KH Margit

Skolehest

Er der taget prøver af det på hendes ben? Så vidt jeg ved kan muk skyldes forskellige ting, og hvis man ikke behandler det rigtige, så er man lige vidt... Altså det kan være en bakterieinfektion, men også svamp. Men jeg er også mest til udtørrende behandling tror jeg. Der er et hav af ting, muksalve med antibiotika, Avobit spray, tror jeg det hedder, sværger Nina til, levertransalve og, og...

At hun er uvillig skyldes at det svier og strammer og såret bliver revet op hver gang hun går når det sidder lige i en rynke. Du skal ikke være bekymret for senerne. Det er også helt almindeligt at de kun får det på 2 ben, ikke alle 4.

Pia

Profil Personal album  

Skolehest
Brugeravatar

Images: 9
Geografisk sted: Ravnkilde ved Hobro
Og ud over at det kan være bakterier og svampe, så kan jeg tilføje at Gayes muklignende tilstand udløses af orm og for meget stivelse. Men det er nok en anden type muk - jeg har ikke set en frieser uden.

Jeg klipper og smører med mud block - det er den eneste creme der ikke bare gør det værre på min.

Profil Personal album  

Skolehest

Dvs. det kan i princippet være sukkeret i græsset som har udløst det?

Pia

Profil Personal album  

Skolehest
Brugeravatar

Images: 9
Geografisk sted: Ravnkilde ved Hobro
Jeg er ikke sikker på at friesermuk og andre hestes muk er helt det samme.

Profil Personal album  

Skolehest

Tror du ikke bare friesere er mere disponerede for det pga hovskæg? Charlie har altid kløet sine ben, og tænk, først sidste sommer opdagede jeg at han havde små sår op og ned af benet og at koderne var ved at gå i opløsning, de var helt varme og fugtige og havde nærmest arp. (ingen muk). I år barberede jeg så alt under knæet i april måned og han har slet ikke kløet sig i sommer eller haft sår på. Hvis det havde været insekter ville de ellers have haft frit spil så at sige. (og så ser han forøvrigt vældig smart ud med sommerben)

Pia

Profil Personal album  

Skolehest
Brugeravatar

Montana (og Equinox) kom først på græs efter hun havde gået muk fordi jordfolden var blevet ret så ulækker af regnen. Jordfolden har været lidt en nødløsning pga. hendes overvægt. Equinox har intet på sine ben, men Montana er sart og stiller sig ved leddet (selv om der er halm) fordi hun ved der er mad i boksen når hun kommer ind. Suppen ved leddet har ætset hul, og bakterier har haft fri adgang. Alle andre går på græs. Nu er der så lidt græs at jeg tvivler meget på at det betyder noget.

Jeg fik lige taget en ormeprøve i går for en sikkerheds skyld. Jeg tænker at hun virker lidt nede energimæssigt og en slankekur er jo hård ved kroppen på mange måder, selvom det var nødvendigt.

Sukker kan ikke være en udløsende faktor i dette tilfælde. Montana kan ikke fodres mere stivelsesfrit end tilfældet er de sidste 4 måneder.

Hvis ikke der er en dramatisk bedring i dag (efter jeg er begyndt med Sokatil), så vil jeg få dyrket noget skrab fra hendes sår.

Jeg bryder mig ikke om at hendes højre kode er så hævet, øm og varm, og jeg spekulerer i om hun kan have en forvridning oven i mukken.

KH Margit

Gammel remonte

Geografisk sted: Tuse Næs
Min hest døjer også med muk.
Det hjalp på ham, at de alle kom ind på stald om natten, så benet kunne tørre igennem ( de står på spåner ).
Dyrlægen har ordineret pencillin ( Trimazin ) to gange dagligt. Salicyl Vaseline i koderne i et par timer for at løsne skorperne. Derefter vask med Mediscrub, skylle godt og tørre med et håndklæde. Når det er helt tørt smører jeg med en Salicylsalve.
Det har ikke hjulpet optimalt så nu vasker jeg også med Virkon S. Det hjælper rigtig godt :D og han er snart fri for den dumme muk. Han har hvide sokker og der er nogen der mener de er mere udsat for muk bl.a :oops: Suk, jeg har hvide sokke på alle tre.

Nu har min unghoppe så også fået muk, så nu starter jeg lige en ny omgang vask smøring og pencillin :evil: :evil: :evil:

Bastian Røntved:
Hannoveraner f.29/4-01 omskoler
De Busies Present Perfect:
Welsh Cob sec.D f.7/5-02 omskoler
Present Pamina:
Welsh sec.F f. 2011 nyder livet. Pt. står den på mange trækture i naturen.Og almen opdragelse:-)

Skolehest
Brugeravatar

Jeg kan kun anbefale dig at skaffe noget Sokatil vha. din dyrlæge.

Efter 1 døgn med Sokaltil, er Montanas muk væk, og der er ikke længere noget væskende sår i hendes kode. Jeg lod hende løbe frit i ridehuset 10 minutter her til aften, og hun er ikke halt mere. Hendes kode er kølig igen, og hævelsen er væk.

Hvad peniccillin og baden og vasken ikke har kunnet ordne på 6 dage, har Sokatil klaret på 1 døgn.

Jeg er SÅ lettet :D

Du behøver hverken pille skorper, opløse, skylle eller bade. Du fjerner bare lige det værste mudder og smører med Sokatil 2 - 3 gange på et døgn, så har du en fin hest igen. Smør gerne et tykt lag godt ind i revner og sprækker, og lad være med at pille mere. Jeg lader den tørrede Sokatil sidde til den falder af selv om en uges tid.

KH Margit

Skolehest
Brugeravatar

Geografisk sted: Tåstrup
Godt Margit, jeg var også ved at få stress af dit hestehold :shock: . Hold op en masse energi og tid og penge du bruger.

Min Urnir har hvert efterår/vinter lidt muk-lign. bag albuerne hvor huden folder. Han HADER at blive rørt der, når der er små skorper, så ubehageligt er det i al fald for ham. Gad vide om Sokatil ikke vil hjælpe der også ? Forrige ejer har forsøgt ALT og jeg har så forsøgt lidt mere. Uden den ringeste virkning.

Gustav (Gustur f. Carlshøj), islænder fra 2005. Øver sig på sidebevægelser i trav, samt mere samlet galop.

www.optimalsadel.dk

Gammel remonte

Geografisk sted: Tuse Næs
Tusind Tak for rådet Margit. :D
Jeg ringer til min dyrlæge i morgen.

Jeg er meget meget træt af vask, vask og atter vask.
Virkon S er indtil nu det bedste, men han er meget hævet og øm.

Bastian Røntved:
Hannoveraner f.29/4-01 omskoler
De Busies Present Perfect:
Welsh Cob sec.D f.7/5-02 omskoler
Present Pamina:
Welsh sec.F f. 2011 nyder livet. Pt. står den på mange trækture i naturen.Og almen opdragelse:-)

Skolehest
Brugeravatar

Dette er faktisk 3. gang jeg konstaterer at Sokatil er det eneste der virker mod mug :| Alligevel, har jeg været igennem 7 - 8 alternative metoder der ikke virker. Spørgsmålet er hvorfor jeg ikke griber til Sokatil som det første. Jeg havde det endda i strigletasken fra sidste efterår hvor Equinox blev angrebet efter at have stået i en ildelugtende boks på Store Hestedag :roll:

Måske, har jeg i baghovedet at det er noget lidt giftigt stads, men hellere det end end hest med store sår og hævede bagben.

KH Margit

Skolehest

Geografisk sted: Sorø
Man skal bare lade være med at vaske.........................så er der såmænd mange ting som virker udmærket.

Det er ikke RET tit vi har muk (fordi vores folde og er gode og boksene holdes rene og tørre), måske engang hvert 2. år med en enkelt hest........man skal simpelthen undgå FUGT, SÅ HELER DET SÅMÆND HURTIGT. Hvis ellers hestens immunforsvar er OK.

Vi har så heller ikke selv heste med meget hår, for der må man nok plysse dem for at få luft til - men af alle de med meget hår vi har/haft opstaldet, har muk ikke været et issue, overhovedet.

Den sårsalve jeg mest sværger til er "soothing cream" fra Brogården, men de har også en decideret muksalve. Den brugte jeg de første år, hvis der var noget.Det har altid virket på få dage. Min nuværende bøtte er vist tre år gammel, så det er ikke tit der er behov for noget......

Asia fik dog en irritativ reaktion på "soothing cream", der er naturlige æteriske olier i, den er lidt småskrap og første år havde han et slemt angreb på alle fire (inden han var tanket op immun/fodermæssigt med vitaminer og mineraler)

- her købte jeg bare skinhealer og kom den på i TYKKE lag et par gange om dagen, det var vist til en weekend, så jeg kunne ikke få fat i så meget andet. Mandag var det næsten OK- så det fortsatte vi bare med.

- Stalosan salve er også godt til mangt og meget, men beskytter ikke helt så godt mod fugt-indtrængen, som en mere fed salve.

- i tidernes morgen havde Africa et stort angreb (kort efter ankomst og ikke helt tam endnu, hvad angik benberøring) og vaske-pille-dimse var absolut no-go fordi hun lagde sig ned, nogen gange temmelig hurtigt 8) . Jeg fortyndede en zinksalve med levertran og penslede det på med en blød pensel, så det SLET ikke gjorde ondt. Det virkede også fint- alt for prinsessen :mrgreen: :mrgreen: og satte hende på en fold med kort græs, så benene var tørre hele tiden.

FUGT og dermed ALT vand er simpelthen den "bedste spreder" af både bakterier og svamp (derfor skal en forbinding altid skiftes, hvis den er gennemsivet- da mikroorganismer udefra træner ind som lyn og torden).

Diverse desinficerende ting tager ALDRIG det hele, men hæmmer som regel kun og så er risikoen at noget nyt overtager, når hud-barrieren ikke er intakt.

HVIS jeg stod med nogle kæmpegrimme skorper på en hest, så kunne jeg finde på at lægge omslag med Virkon S en enkelt gang, lade det sidde en-to timer, børste skorperne af, lade tørre og så sylte benet ind i noget fugt-dræbende salve............

Sokatil er udmærket, men vi har aldrig haft brug for det selv........men ikke helt uskyldigt, dog selvfølgelig meget bedre end at bruge systemisk antibiotika.

LUFT og udtørring er simpelthen nummer 1 sårheler.

*Maestoso Thais I, 158 cm, f. 2003, basis + galopbytte
*Europa (kælenavn Luna), 2009 - lærer lidt om verden

Unghest
Unghest

Jeg er efterhånden en slags "muk-ekspert". Det er nærmest den eneste ting Kiowa nogensinde har fejlet, tilgengæld har det været slemt, meget meget slemt.

Jeg har simpelthen udført forsøg for at finde den lokalbehandling der virker bedst.
Tørre ben slår alt! Men desværre har vi meget mudder pga. undergrunden der hvor hun er opstaldet.
Hvis der er tale om mudderben, og deraf muk, er følgende behandling bedst:
Skyl mudder væk med vand og vask med mediscrub sæbe der sidder på i 15 minutter (mediscrub fås på apoteket)
skyl mediscrubsæben væk og tør med rene håndklæder (et til hvert ben) eller føntørrer.
Smør salicylsyresalve på alle skorper, så vil de selv falde af senere (salicylsyresalven fås også på apotheket)
Til hud der er øm/har lette sår benyttes numsecreme til børn som påsmøres i tykt lag (zinksalve..billigst i kickly eller Føtex)
E-vitamin salve eller en morgenfruesalve kan også benyttes.
Ellers er Mesitran soft antibakteriel sårsalve et hit! Det slår de fleste hesteprodukter (er lavet til mennesker).

Hvis ikke der er mudder på benene, vaskes der IKKE!
Tør med hårtørrer eller et rent håndklæde til hvert ben
Kom salicylsyre på skorper
Numsecreme i tykt lag på huden eller mesitran sårsalve

Desuden bruger jeg Mucor Toxin nr. 7 som er et homøopatisk produkt.

Håber du kommer af med skidtet!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]