Man skal bare lade være med at vaske.........................så er der såmænd mange ting som virker udmærket.
Det er ikke RET tit vi har muk (fordi vores folde og er gode og boksene holdes rene og tørre), måske engang hvert 2. år med en enkelt hest........man skal simpelthen undgå FUGT, SÅ HELER DET SÅMÆND HURTIGT. Hvis ellers hestens immunforsvar er OK.
Vi har så heller ikke selv heste med meget hår, for der må man nok plysse dem for at få luft til - men af alle de med meget hår vi har/haft opstaldet, har muk ikke været et issue, overhovedet.
Den sårsalve jeg mest sværger til er "soothing cream" fra Brogården, men de har også en decideret muksalve. Den brugte jeg de første år, hvis der var noget.Det har altid virket på få dage. Min nuværende bøtte er vist tre år gammel, så det er ikke tit der er behov for noget......
Asia fik dog en irritativ reaktion på "soothing cream", der er naturlige æteriske olier i, den er lidt småskrap og første år havde han et slemt angreb på alle fire (inden han var tanket op immun/fodermæssigt med vitaminer og mineraler)
- her købte jeg bare skinhealer og kom den på i TYKKE lag et par gange om dagen, det var vist til en weekend, så jeg kunne ikke få fat i så meget andet. Mandag var det næsten OK- så det fortsatte vi bare med.
- Stalosan salve er også godt til mangt og meget, men beskytter ikke helt så godt mod fugt-indtrængen, som en mere fed salve.
- i tidernes morgen havde Africa et stort angreb (kort efter ankomst og ikke helt tam endnu, hvad angik benberøring) og vaske-pille-dimse var absolut no-go fordi hun lagde sig ned, nogen gange temmelig hurtigt

. Jeg fortyndede en zinksalve med levertran og penslede det på med en blød pensel, så det SLET ikke gjorde ondt. Det virkede også fint- alt for prinsessen

og satte hende på en fold med kort græs, så benene var tørre hele tiden.
FUGT og dermed ALT vand er simpelthen den "bedste spreder" af både bakterier og svamp (derfor skal en forbinding altid skiftes, hvis den er gennemsivet- da mikroorganismer udefra træner ind som lyn og torden).
Diverse desinficerende ting tager ALDRIG det hele, men hæmmer som regel kun og så er risikoen at noget nyt overtager, når hud-barrieren ikke er intakt.
HVIS jeg stod med nogle kæmpegrimme skorper på en hest, så kunne jeg finde på at lægge omslag med Virkon S en enkelt gang, lade det sidde en-to timer, børste skorperne af, lade tørre og så sylte benet ind i noget fugt-dræbende salve............
Sokatil er udmærket, men vi har aldrig haft brug for det selv........men ikke helt uskyldigt, dog selvfølgelig meget bedre end at bruge systemisk antibiotika.
LUFT og udtørring er simpelthen nummer 1 sårheler.