hmm...jeg ved ikke om vores opstalder kunne finde på at kigge herind, og jeg vil helst ikke lyde alt for kritiserende.
Det er en tinker og netop derfor spurgte jeg om hun havde haft muk problemer med ham, lige efter hun var flyttet ind. Det havde han aldrig haft sagde hun, men nu lader det altså til at det ikke tjekkes, så jeg er i tvivl.
Tina, ja jeg tror jo på at nedsat immunforsvar påvirker alt i systemet, både hos dem og os. Men dette er ikke kun Dusty men mindst 3 ud af 4 heste. Det er ikke slemt, ingen hævede ben eller noget og jeg har fået det væk på 3 dage.
Jeg kunne bare godt lide ideen om at behandle indefra, har i forvejen læst at heste der spiser meget sukker får lettere muk og hvis det passer hænger tingene jo sammen med indvortes bliver til udvortes også med muk. Mine heste er jo sukkerfri, eller så meget de kan, så ikke der er det et problem.
De anbefaler hele hesteholdet får Think Mud for at komme muk bakterien på folden til livs, men hvor længe lever sådan en bakterie mon i jorden?
Jeg læste lige dette på nettet:
Der er flere årsager til, at hesten får muk:
fugtigt miljø
lange kodehår
mange insekter
nedsat immunforsvar
dårlig bokshygiejne
giftige planter
saltede træningsbanerog nu syntes jeg så jeg bliver lidt udfordret på det jeg troede jeg vidste om muk, hvilket er at det er en jordbakterie (eller flere jordbakterier) som skal bruge en rift i huden til at komme ind. Pga. våde folde sprækker huden jo lettere og bakterien kan komme ind. Er det ikke korrekt?? ER det ikke en jordbakterie?
For så syntes jeg ihvertfald at Horseconsult har formuleret ovenstående forkert, så er det ikke de ting der giver muk, men de ting der giver muk bedre muligheder. Fx en hest med meget hovskæg har fugtig hud meget længere tid end en hest uden, derfor er huden mere udsat for sprækker og mukken kan komme ind.
Er I ikke enige?
Se nu nørder jeg lidt her, selvom jeg ikke har et problem, men man vil jo gerne vide det hele

Tjek min blog
http://winchler.blogspot.com/ eller min hjemmeside
www.winchler.dk