Dressage in Harmony

Dato og tid er 1. nov 2014, 11:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Think Mud
Ung remonte
Brugeravatar

Images: 37
Geografisk sted: Køge
Kan nogen mon svare mig hvorfor de får muk nu?

De har nu i en måned gået i sne, rene pæne og 90% af tiden tørre ben og nu står 3 ud af 4 heste med muk. Mine to havde intet muk sidste år, intet muk da mudderet begyndte at komme og nu har de det på alle 8 ben :(

Nå men jeg har jo egentlig fundet (for 2 år siden) min foretrukne behandling og det virker, men samtidig så tror jeg jo på at alt hvad der KAN behandles indefra, BØR behandles indefra og det troede jeg ikke muk kunne, når de er dækket ind og minimeret sukker osv.

Men så læste jeg lidt om et produkt der hedder Think Mud, det er et granulat der gives i foderet og jeg kan ikke finde nogen der har prøvet uden det virker. Nu fylder jeg jo ikke hvad som helst i mine heste og da slet ikke min sarcoide hest, så jeg tænkte der er så mange kloge mennesker herinde, der måske kan gennemskue hvad det egentlig er dette tilskud gør og om det kan skubbe noget ud af balance eller være dårligt for noget (fx sarcoide hesten)

Indholdet er:
Ingredienser:
Majsgluten, tang, tørres glucose sirup og mineralsk olie.

Produkt analyse:
Aske %: 7.38
Fibre %: 2.97
Protein %: 40.0
Olie %: 5.74
Selen mg/kg: 3.0
Jod mg/kg: 40.0
Zink bundet mg/kg: 1.100
Kobber mg/kg: 450
Jern mg/kg: 1.050
Vitamin A iu/kg: 120.000
Vitamin D 3 iu/kg: 20.000
Vitamin C mg/kg: 1.800
Vitamin E iu/kg: 1.800

Ingen kunstige tilsætningsstoffer/sødestoffer.
Intet genmodificeret indhold af nogen art.
Kan bruges til alle heste og ponyer, også drægtige hopper.

Hvorfor kurerer det muk???
..og hvis det gør, er det så ikke fordi hesten mangler noget den BURDE have fået i sit daglige foder?

Tjek min blog http://winchler.blogspot.com/ eller min hjemmeside www.winchler.dk

Profil Personal album  

Titel: Re: Think Mud
Skolehest

Geografisk sted: Sorø
Ikke muk her......vi bruger RC gennem mange år og har ret mudderbekæmpede folde.De står tørt i boksene som muges dagligt.

Det eneste tidspunkt der kan komme lidt muk på enkelte heste, er i sensommeren med langt fugtigt græs og lyse koder på døgnfold.

Muk kan være en af flere/ evt. en kombi af almindelige jordbakterier...så det er den intakte, tørre hud og et normalt hudforsvar der er den bedste forebyggelse.

Hvor meget skal de have af det produkt ??
Det er jo et almindeligt vitaminmineral-tilskud, men umuligt at gennemskue hvor meget de får, uden en dosering....selve de ingredienser der nævnes er bærestoffer, bortset fra tang, som giver en LANG række mikromineraler (omkring 60)- så det kan sagtens tænkes at det er designet til at netop "toppe op" på de fleste (udenlandske)fodertyper, der jo er noget underlødige på fx. selen, kobber, D vitamin osv.....

En af grundene til at vi fortsat bruger RC (og aldrig vil holde op) er netop mikromineralerne og urterne....de har ingen absolut kendt betydning, men gamle Berthelsen havde i min optik ret, da han designede Scanalka til mennesker.......det giver noget ekstra.
Selve vitamin og mineraldelen kan man få lige-så-godt andre steder (TM vitamin-mineralbolsjer, Horslux Easy, Salvimin Grøn osv..) - men ikke de to andre "ingredienser".

Efter frosten er gået væk, er luften jo MEGET mere fugtig og det kan være nok, især sammen med lang vinterpels og måske fugtige folde.

Men vi har også en meget langpelset tinker gående i løsdrift på 2. vinter- uden muk.

Så ja, jeg tror man kan forebygge det indefra- og delvist behandle det.
Men er det slemt, må man jo behandle lokalt med dit og dat- også.
ALDRIG gøre det vådt, men tørre det ud.

*Maestoso Thais I, 158 cm, f. 2003, basis + galopbytte
*Europa (kælenavn Luna), 2009 - lærer lidt om verden

Skolehest
Brugeravatar

Images: 9
Geografisk sted: Ravnkilde ved Hobro
At klippe er en god ide - meget nemmere at holde tørt. Hvis det altså er heste med tæt pels?

Profil Personal album  

Unghest
Unghest

Hvad er mikromineralerne og hvad består de af?

Ung remonte
Brugeravatar

De står som sagt ikke i mudder, da de står i sne. Boksene er selvfølgelig tørre og Regulator...ja den er jeg jo også fan af, men så spiser han altså ikke, da han ikke kan lide det, men det er jo en anden historie. Jeg mangler ikke muk behandlingsråd, det var helt bevist jeg skrev det, da jeg krummer tæer over nogle af de råd folk skriver til hinanden på hn :shock:

Nå men det var produktet og Eva det var netop dig jeg tænkte på eller Tone, der kunne bidrage her.

De skal have 60 gram om dagen i 14 dage og så 30 gram i 14 dage.

Er der noget i dette der er en risiko for sarcoide hesten?
Er det en enkelt ting, kan man så ikke tilsætte denne ting altid?

Jeg tænker jo lidt, samme firma sælger også et produkt til fx varme, nervøse heste, og der bruger vi jo magnesium tilskud, om dette var lidt samme snak?

Det er absolut ikke slemt, da det er opdaget med det samme, så det er bare en smule, men jeg gider da ikke have det :wink:

Tjek min blog http://winchler.blogspot.com/ eller min hjemmeside www.winchler.dk

Profil Personal album  

Skolehest

Images: 24
Geografisk sted: vestsjælland
Jeg er ikke ekspert - men sirup og sarcoider?

Kunne man ikke give et andet tangprodukt med samme effekt?

Pia

Profil Personal album  

Skolehest

Geografisk sted: Sorø
Jo, men der er jo andet i end tang....det er også et alm vit-min. Nej, Sirup er ikke så godt til sarcoider, men igen- det kommer jo an på mængden ift at de jo FÅR græs, hvor der er bunker og atter bunker af sukker i ::::::

Man kan ikke gennemskue hvad der evt mangler uden at kende nuværende vit-min produkt.

*Maestoso Thais I, 158 cm, f. 2003, basis + galopbytte
*Europa (kælenavn Luna), 2009 - lærer lidt om verden

Site Admin
Brugeravatar

Images: 99
Geografisk sted: Høje Tåstrup (Sengeløse)
Blog: View Blog (2)
Jeg kender en god behandling for mug, men har aldrig hørt at kosttilskud skulle hjælpe - hører da gerne hvis det gør! :) Lige for tiden skifter det meget mellem plus og minusgrader, og jeg tænker at benene blir fugtige af det. Dessuden så bliver de jo fugtide hvis de tager sne med ind fra folde/ går i sne på folden.

Men ellers synes jeg nogen gange det er lidt tilfældigt hvornår de får mug og ej, og det er jo noget der tyder på du har fået en smitsom type ind. Har i haft heste der er kommet til på det sidste, eller er det en stabil flok?

Akasha, rød DV hoppe, 1998 (Alexandra Myhren's gamle hest, flyttet ind til mig i 2013)
-Har gået M dressur og skal lære mig hvordan man rider ;)

Shaheena, skimmel hispano araber (OX araber/PRE) hoppe, 2007
-Grundridning (tilredet januar 2014), måske min næste stjerne?

SA Xerex OX, rød araber vallak, 2003
-Sidebevægelser skridt og trav. Gallopanspring. Hovproblemer og spat - rehabiliteringsprojekt.

Aranka, lipizzaner vallak fra 2001, solgt

http://www.dressageinharmony.dk
http://www.equi-librium.dk

Profil Personal album  

Ung remonte
Brugeravatar

Det er en stabil flok, men den sidste kom ind for ½ år siden. Ham ved vi dog ikke om har muk.
Har jo ikke været udlejer før, ved ikke rigtig om jeg kan kræve hun tjekker, jeg kan jo ikke tillade mig at tjekke ham.

Måske de er fugtige af sne og tøvejr, men muk bakterien lever jo i jord, så jeg forstår det stadig ikke helt. Det er 2 år siden jeg har haft det, der var intet da der var mudder.

Hvis jeg ikke havde en sarcoide hest (dog uden sarcoider he he) så havde jeg bare prøvet produktet, men jeg tør ikke

Profil Personal album  

Site Admin
Brugeravatar

Hvad er det for en hest der kom ind for 1/2 år siden, og hvor kommer den fra?

Akasha, rød DV hoppe, 1998 (Alexandra Myhren's gamle hest, flyttet ind til mig i 2013)

-Sidebevægelser skridt og trav. Gallopanspring. Hovproblemer og spat - rehabiliteringsprojekt.

Profil Personal album  

Site Admin
Brugeravatar

Der er nok i øvrigt ikke kun én mukbakterie, og der skal helt sikkert være noget mere sne og nogle flere frostgrader før vi kan sige os sikre fra jordkontakt overhovedet.

Profil Personal album  

Gammel remonte

Geografisk sted: danmark
Ja nu lyder det nok lidt "alternativt" det her.. men min gamle buen får muk når immunforsvaret ikke er i top, ikke til enhver tid men et par gange er det sket.. Og jeg kan smøre alverdens ting på fra dyrlæge osv - men uden resultat.. han slipper først mukken når immunen og livet er ok igen :roll: Om det så er tilfældigt eller om der er noget om det, vides ikke..
Er muk en svampe-bakterie?? Som når vi som mennesker har candida?? Hvis vores krop halter tager vi vel imod alverdens ubalancer? I min verden gælder det også heste.. Og jeg ved, Anja at du er super omhyggelig både med foder og hygiejne - omsorg og alt hvad dertil hører.. Så tænker om en sarcoide hest har lavere immunforsvar end heste uden lige den ubalance??
Nå, men nu bevæger jeg mig ud i den alternative tænkende verden.. som mange nok ryster på hovedet af - men jeg tænker at hvis vi har en psykisk ubalance, kommer det ud som en fysisk ubalance?
Men ellers har jeg fået noget salve fra dyrlægen - hvid stift noget som der skal bruges gummi-handsker til.. først anbefaler han vask med blå biotex (pga dens ensymer) hesten skal være helt tør bagefter - og så smøre hver dag til mukken er væk. Måske Tone ved hvad den salve hedder? hi hi det blev du så nok ikke klogere af - det var bare en tanke tænk fra min side af :mrgreen:

Mischa f. 3/5-05 Skimmel Araber. Grundridning i skridt og trav - sidebevægelser i lang ramme. Galop påbegyndt fra jorden.
Uni og Lucky. Shetlandspony´er ca 15 og 23 år.

Ung remonte
Brugeravatar

hmm...jeg ved ikke om vores opstalder kunne finde på at kigge herind, og jeg vil helst ikke lyde alt for kritiserende.

Det er en tinker og netop derfor spurgte jeg om hun havde haft muk problemer med ham, lige efter hun var flyttet ind. Det havde han aldrig haft sagde hun, men nu lader det altså til at det ikke tjekkes, så jeg er i tvivl.

Tina, ja jeg tror jo på at nedsat immunforsvar påvirker alt i systemet, både hos dem og os. Men dette er ikke kun Dusty men mindst 3 ud af 4 heste. Det er ikke slemt, ingen hævede ben eller noget og jeg har fået det væk på 3 dage.

Jeg kunne bare godt lide ideen om at behandle indefra, har i forvejen læst at heste der spiser meget sukker får lettere muk og hvis det passer hænger tingene jo sammen med indvortes bliver til udvortes også med muk. Mine heste er jo sukkerfri, eller så meget de kan, så ikke der er det et problem.

De anbefaler hele hesteholdet får Think Mud for at komme muk bakterien på folden til livs, men hvor længe lever sådan en bakterie mon i jorden?

Jeg læste lige dette på nettet:
Der er flere årsager til, at hesten får muk:

fugtigt miljø
lange kodehår
mange insekter
nedsat immunforsvar
dårlig bokshygiejne
giftige planter
saltede træningsbaner

og nu syntes jeg så jeg bliver lidt udfordret på det jeg troede jeg vidste om muk, hvilket er at det er en jordbakterie (eller flere jordbakterier) som skal bruge en rift i huden til at komme ind. Pga. våde folde sprækker huden jo lettere og bakterien kan komme ind. Er det ikke korrekt?? ER det ikke en jordbakterie?

For så syntes jeg ihvertfald at Horseconsult har formuleret ovenstående forkert, så er det ikke de ting der giver muk, men de ting der giver muk bedre muligheder. Fx en hest med meget hovskæg har fugtig hud meget længere tid end en hest uden, derfor er huden mere udsat for sprækker og mukken kan komme ind.

Er I ikke enige?

Se nu nørder jeg lidt her, selvom jeg ikke har et problem, men man vil jo gerne vide det hele ;-)

Profil Personal album  

Ung remonte
Brugeravatar

hmm...kan jeg lige tage en lyn-dyrlægeuddannelse :lol:

Jeg ville da gerne lige læse dette https://www.ddd.dk/organisatorisk/fagdyrlaeger/heste/Hovedopgaver/Documents/2010/Jesper%20Burgaard.pdf

men jeg fatter jo ikke halvdelen af ordene :|

Profil Personal album  

Skolehest

Bemærk at han skriver bakteriel muk. Det understøtter lidt det som JEG troede, at det både kan skyldes jordbakterier, nogen af ovennævnte gener (som også kan forværre en muk) samt at det også kan være en svampeinfektion. Hvor penicillinsalve så formentlig ikke virker?

Derfor er det så absurd at folk render og smører Atamon, honning og jeg ved ikke hvad på deres mukheste uden at få taget en prøve på hvad der sidder i huden. Ja, et let angreb som tages på 3 dage, ok, men der er jo folk der slås med det i månedsvis og bare tester alle midler på må og få.

citat:

"Bakterier er de hyppigste patogener (jeg tror han nævner 3 forskellige), men mukken kan også forårsages af mider, dermatofytose (svamp), fotosensibilisering, vasculitis(betændelse i blodkar?) og pemphigus foliacus(noget autoimmunt tror jeg) "

Pia

Profil Personal album  

Ung remonte
Brugeravatar

Ja det er helt sindsygt hvis man googler det, der er nogen der smører motorolie på, hvad tænker folk på!!

Der er mange meninger og råd om mange ting, men jeg tror muk tager første præmien :cry:

Profil Personal album  

Skolehest

Muk er jo, som der også står i artiklen (jeg læste kun indledningen), en fællesbetegnelse som dækker SYMPTOMERNE, ikke årsagen. Og at man primært behandler udvendig (topikalt) samt at der ikke rigtig foreligger nogen undersøgelser eller fakta som systematisk beskriver forskellige behandlingsforløb som med garanti virker. Hans undersøgelse går så udelukkende ud på at behandle den bakterielle variant indefra med enten penicillin eller sulfa.

Så det er virkelig en gråzone, også for dyrlægerne, den med Biotex ville de dyrlæger jeg kender kun ryste på hovedet af! Jeg har også læst et sted hvorfor man IKKE må bruge det - enzymer beregnet til at æde snavs på tøj er altså ikke de samme enzymer som er gode for huden.

Talent har adskillige gange haft muk gennem årene - men ikke en eneste gang mens han har boet her! (to år). Og Caliber som flyttede herfra op i hans boks har det nu i stedet...

Pia

Profil Personal album  

Site Admin
Brugeravatar

Hej,

det var en fin hovedopgave du havde fundet frem der, den vil jeg gerne læse, så skal jeg nok "oversætte" den ;)

Det jeg tænkte på, var netop om det var en langhåret hest du havde fået ind.. Det er ikke sikkert den selv viser symptomer, men den kan sagtens have båret midden Chorioptes equi med ind.... Hvis ikke almindelig vask i decinfiserende sæbe efterfulgt af en decinficerende salve (ex. equine surgical shampoo + kopattesalve) hjælper i løbet af en uges tid, så ville jeg fået taget en skrabprøve fra de værst ramte heste. Desværre kan midden være svær at finde, så man skal muligvis tage flere prøver/ fra flere heste. Men hvis i har den, så smitter den som ild i tørt græs, og alle heste skal behandles, også dem uden symptomer. Men prøv almindelig behandling først, så kan vi tales ved igen ;)

Profil Personal album  

Skolehest

Er det den mide hvor man kalder lidelsen skab?

Pia

Profil Personal album  

Site Admin
Brugeravatar

Ja, det er skab... Og den er noget rigtig skidt at få ind! Jeg har selv diagnosticeret den flere gange i besætninger med genstridig muk.. Det er ikke det første man nødvendigvis tænker på, men noget kunne tyde på at det er værd at have med i overvejelserne her: Pludselig opstået muk hos rigtig mange af hestene, efter der er kommet en langpelset hest ind.. Det er et ret typisk scenarie, og som sagt, så behøver tinkeren slet ikke have symptomer. For eksempel diagnosticerede jeg det i en besætning hvor en frieser sandsynligvis havde taget det med ind, men frieseren havde ingen symptomer overhovede, det havde til gengæld en meget korthåret pinto! Et klassisk tegn er foressten (især på de langhårede heste), at deres hud bliver tyk og læderagtig, og måske endda laver folder på sig fordi den er så fortykket.

Profil Personal album  

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]