Dato og tid er 11 sep 2010, 00:58

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: indlæring af galop fra ryg???

hvordan indlære i galopen fra ryg hvis i ingen hjælper har på jorden???

MVH mig

Titel: Re: indlæring af galop fra ryg???

Jeg ville indlære det i longen først, så den kunne springe an på en stemme komando. Når jeg så kommer op på hesten, lægger jeg hjælpen til anspring og giver så stemme hjælpen. Ret hurtigt vil hesten lære at springe an for hjælpen fremfor stemmen.

Geografisk sted: Tåstrup
De ungheste jeg har lært at galoppere, har lært det på bakkerne ude i naturen. En fornuftig hest foran og så galopanspring-signal, samtidigt med ordet galop og så frihed på tøjlen. Men ikke før stopsignalet er siddende.

Jeg bruger aldrig at arbejde mine heste i galop fra jorden. Men det er også islændere :? :roll: :mrgreen: :lol: . Jeg vil gerne se den islænder man som sådan kan arbejde med i galop fra jorden - og få et brugbart resultat ud af det. Og så er det for belastende for bentøjet, hvis ikke hesten bruger sig rimeligt korrekt og longeføreren er dygtig.

Urnir, sortbrun 4-gænger islænder vallak fra 1997
- sidebevægelser i alle 4 gangarter, kontragalop og påbegyndt changement og galoppirouetter
Kriki, sortbrun 5-gænger islænder vallak fra 1995
- basistræning pga. spat

http://www.optimalsadel.dk

Profil Email  

Brugeravatar

Geografisk sted: nivå
jeg gjorde det bare.

jeg havde lært hende mundlig kommando i longe. og en dag føltes det bare rigtigt at gøre. det var 5. gang vi red tur. og vi red alene, vejret dejligt, hesten glad. og vi red på en lang lige strækning. jeg sagde bare galop og lagde ben til - og fik en fin galop nogle hundrede meter.
dette gjorde jeg i nogle måneder. vekslede tempo, red alene og med andre. men galoperede kun på tur.

hun synes banen var for lille at galopere på og jeg kunne kun få ,få trin ud på langsiden. skulle være heldig at få et hjørne det første ½ år. Men jeg pressede hende heller ikke ( og støttede nok heller ikke som jeg burde).

men efterhånden kom det.

her er video af vores første galop volte ( sommer 2008 )- det er på et kursus og ½ år efter tilridning. Elegant er det ikke - men vi kommer da rundt : http://www.motionbox.com/videos/1c99deb41b1fecc494

Hestemalerier sælges og laves på bestilling. Se link herover.

Profil Email  

okay der er da nogle forskellige muligheder.

problemet m galoppen er at hun kan godt springe an på komando i longe, men når man sidder på ryggen og ikke har mulighed for at samle hende op fortil (grundet hendet overdrevne følsomhed v tøjlen) og hun tilsynladende mener at komandoer kun skal bruges i longe og ikke fra ryg, ja så er det ski ikke så nemt længere.

skal jeg bare lære hende på den hårde måde og ta tøjlen, ja så stopper hun jo helt, skal jeg bare drive hende frem når hun gør dette???
tror hun bliver sur hvis det gøres på denne måde, men jeg kan jo heller ikke lade hende falde på snotten hvis hun endelig vil gå i galop for løse tøjler, hvor hun jo nok vil falde på forparten og gå over i trav igen??

MVH mig og den selvstændige teneeger

Brugeravatar

jeg ville som sagt gøre det ude på et langt lige stykke. ude i naturen hvor du får noget "gratis" energi. lade hende få den tøjle hun vil og istedet støtte med sædet - dvs du må ikke læne dig frem. sid let på hesten uden at trykke ryggen ned - men sid ret. du skal jo netop give plads til anspringet og det hovedkast det altid giver på uerfarne heste. det er klar hun ikke vil kunne holde galoppen i starten uden nok støtte - men så sætter du jo bare igang igen. og igen. den slags tager tid.

du kan jo også se på min video at min hest falder frem, den falder også ned i trav. men så sættes den bare igang igen. jeg sidder endda ret dårligt i videoen - alt for meget fremme, jeg sidder uroligt osv.

i starten er det ikke unormalt at en unghest løber sig igang. den skal lige finde teknikken med rytter på - det ændrer jo balancen en del. man må have lidt tålmodighed og ikke forlange det perfekte fra start. selvfølgelig vil den gå på forparten - men det er jo det dressuren går ud på. at lære hesten at balancere med os på ryggen. hesten uden rytter har jo ikke noget problem med at galopere på forparten.....

langsomt kan du korte tøjlen - dag for dag. og rose når hun accepterer. ikke lade hende stoppe. men du behøver ikke mere kontakt end at du lige netop kan føle tungen.

har du en underviser der kan hjælpe dig ?

Profil Email  

Geografisk sted: Sorø
Jeg er enig med Lykke og Katrine. Jeg indlærer det dog ikke i longe, men bare ude i naturen med rytter, gerne lidt op af bakke.
Men jeg galopperer altså ikke før hesten har et udmærket forhold til biddet, kan gå frem og ned uden at vælte,søge hånden, strække sig og stoppe ordentligt, samt lidt sidebevægelser.
Jeg laver generelt ikke galop på bane, før traversaderne er på plads, i hvertfald i skridt.
Vi har en i stalden nu, som har været redet godt et år og galopperet ude et halvt år, han er ved at lære traversader nu og så kommer galopanspringet på buet spor ila et par uger.

Eva

*Conversano Asia (Lobri 14), 158 cm, f. 2001
*Maestoso Thais I, 158 cm, f. 2003
*Morella, 148 cm, f. 2003

Europa (kælenavn Luna), 2009 - spiser, vokser og lærer lidt om verden

Profil Email  

Ja der er jo flere måder at gribe det an på.
Jeg er helt enig med Eva i at det er en fordel at hesten søger frem til bidet før man starter på galoppen.

Jeg er rigtig glad for at løslongere. Og jeg lærer hesten at springe an på en passende stor volte på banen uden at jeg har fat i den. Så ved jeg også at den faktrisk er istand til at komme rundt på volten i galop, på fornuftig vis, før jeg forsøger fra ryggen. Nogen har jo lettere ved det end andre, så det kan svinge meget hvor meget forarbejde der skal gøres før det er sansynligt at det vil lykkes på en god måde. Jeg syntes i hvert tilfælde at det er vigtigt at hesten rent faktisk er i stand til at løse opgagen før man beder om det. Så inden man beder om noget, syntes jeg at man bør have en fornemmelse af at det vil blive en succes oplevelse for hesten. - indtil da kan man jo forbedre hestens styrke smidighed og ballance ved at arbejde i skridt og trav.

Mange hilsner Zoe

Profil Email  

Jeg må jo så lære hende at jeg godt må ta i tøjlen først, lyder det til da jeg kun må ha fat i de første 15-20 cm af tøjlen, hvis jeg tar mere så stopper hun som sagt helt op!

Nej jeg har ingen underviser pt, har en plan om at benytte mig af henrik på et tidspunkt, da jeg selv træner meget på samme måde som han, men jeg har ikke mulighed får at køre hesten nogen steder da jeg ikke har kørekort og hvis han skal komme til mig så bliver det rimelig dyrt.
der er langt fra sydfyn til nordfyn og jeg er jo altså desværre ikke millionær :cry: ville ellers elske at få kompetent hjælp, men der desværre ikke nogen aka ryttere i bogense, kun bomløs ryttere og de er alle turryttere og dem jeg har snakket med ved slet ikk hvad aka er og er ikk interreseret i det desværre :(

hyppen står opstaldet i Ore, så kender i nogen deromkring der rider klassisk ja så vil jeg elske at komme i kontakt m vedkommende og evt få noget hjælp, jeg er jo ikke skide go til teori og lære ud fra teori, er bedre til se og lær metoden desværre.

MVH mig

Brugeravatar

jeg synes du skulle investere i at tage på et kursus med hest. de må jo holde nogen på fyn også. så kan du være afsted i en hel weekend og kan måske sove på stedet eller i nærheden så du ikke skal køre frem og tilbage.
somregel er et kursus på 3 lektioner + en masse teori som man så ser i praksis og lærer.
sådan at du får en god start og en masse input.

du kan forberede dig ved at eks se videoer som omhandler tilridning og den første oplæring. eks bent branderups video nr 1.

sylvia loch har lavet en tilridningsvideo :

http://www.amazon.co.uk/Getting-Riding- ... 522&sr=1-5

og andre:
http://www.amazon.co.uk/Balance-Bodywor ... 522&sr=1-3

anja beran:
http://www.amazon.co.uk/Elegant-Dressag ... _cp_d_h__1

http://www.amazon.co.uk/Classical-Schoo ... sim_d_h__1

arthur kottas:
http://www.ashantifarm.com/products/videos.html

Profil Email  

det ikk meget der bliver holdt på fyn, det meste er i jylland og på sjælland så vidt jeg har set.

og jeg har som sagt ikke nogen mulighed for at køre hesten, da jeg ikke har kørekort og ikke kender nogen der har trailer og gider lege taxa, ellers var der skam muligheder nok!

måske man sku flytte et andet sted hen :?

Brugeravatar

du kommer ihvertfald ikke til at ride klassisk hvis ikke du får hjælp og kvalificeret undervisning.

det vil også være godt hvis du kan opstalde din hest et sted hvor andre træner det samme - så kan i bruge hinanden.
Sådan har jeg selv lært en masse. snakke med andre, se folk træne, træne selv og snakke om det, tage på kurser sammen og dele viden. se vidoer sammen og snakke om dem, tage til opvisninger og shows sammen og snakke om det.

men det betød at jeg havde langt til stalden - det var prisen . men det var det værd. Ellers var jeg aldrig kommet ordentligt igang og jeg havde ikke kunnet ret meget idag.

ham henrik må jo holde nogle kurser her til foråret - prøv at spørge ham. og spørg om ikke han får gæste undervisere ud også.
og lej så en vognmand ( eller en privat) til at køre dig og din hest. Jeg har heller ikke hverken bil eller trailer. og jeg kan ikke køre heste. Så jeg betaler mig fra transport når der er kurser. jeg tjener kun meget lidt - men jeg sparer op eller finder på andre måder at betale på.

Profil Email  

Hej igen

Ja betale sig fra det kan man jo selvf.

der er ikke så mange der rider aka på nordfyn faktisk er der vist ikke rigtig nogen og langt til stalden har jeg allerede og som du selv siger er det meget svært at lære noget uden en underviser:(

Jeg har faktisk seriøst overvejet at søge job et sted hvor de rider klass for så at ha mulighed for at være sammen med mennesker m samme interresse, men muligheden sku så være at man ku bo der også og det der desværre ikke mange muligheder for da det som oftest er private stalde der rider klassisk, derudover har jeg to katte, men de ville nu elske at være staldkatte så de er ikke det største problem.

der ikk nogen herinde der søger faste staldpasser mod kost og logi;)???

MVH mig

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time