Dato og tid er 05 sep 2010, 17:57

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Hestens balance

Geografisk sted: Sjælland
Min tinker har svært ved balancen, når den har rytter på. Den har det med at klemme mig langs med hegnet. Det er så slemt at hegnet står i en bue.

Ville det hjælpe at hesten traver med rytter på i longse eller har i andre gode ideer?

Jeg vil ikke ride tur på hesten endnu, før at jeg føler at jeg har styr på den.

Titel: Re: Hestens balance

Geografisk sted: Haarby; Fyn
Ja longelektioner er bare super fedt.
Så kan hesten arbejde med sin balance og rytteren kan også arbejde med sin balance og sit sæde.
bare man kunne få nogle flere af dem.

Henrik
www.kapriole.dk

Profil Email  

Hvis longearbejdet ikke hjælper så tjek om der er låsninger i bevægeapparatet hos en kiropraktor - låsninger kan give dårlig balance. Har jeg set flere gange hos tinkere og frieser.

Du kan også lære din hest at flytte forpart og bagpart væk fra dig og mod dig for tryk, så du kan hjælpe med at afbalancere din hest i bevægelse.

Foreksempel: hestens skulder falder ud mod hegnet - ret skulderen ind med tøjlen på halsen - indlæres fra stilstand først.

Kommer lige til at tænke på at det måske er lettere at komme med råd, hvis du skriver lidt om hvad I ellers kan. Hvad har du lært din hest indtil nu?

Profil Email  

Geografisk sted: Sorø
DET lyder altså mystisk, men svært at sige noget klogt, med så få oplysninger ????
Alder, forhistorie, størrelse, bygningen, uddannelsesniveau???

Jeg ville jo snarere ride ud, end på bane, men først af alt få en kiro på.

Eva

*Conversano Asia (Lobri 14), 158 cm, f. 2001
*Maestoso Thais I, 158 cm, f. 2003
*Morella, 148 cm, f. 2003

Europa (kælenavn Luna), 2009 - spiser, vokser og lærer lidt om verden

Profil Email  

Geografisk sted: Tåstrup
ja jeg tænker også straks kiropraktor - især hvis problemet ikke kun er med dig. Det er det samme med andre ryttere ?

Urnir, sortbrun 4-gænger islænder vallak fra 1997
- sidebevægelser i alle 4 gangarter, kontragalop og påbegyndt changement og galoppirouetter
Kriki, sortbrun 5-gænger islænder vallak fra 1995
- basistræning pga. spat

http://www.optimalsadel.dk

Profil Email  

Geografisk sted: Sjælland
Min hest er 4½ år, ca.140 istg og vi har ikke redet hende så meget endnu.

Hun har da støttet sig til hegnet, da vi red på hende sidste sommer, men aldrig så slemt som nu.

Jeg har også gættet på om det er fordi hun måske klør, når hun bliver varm. Hun har det meget med at klø hovedet op ad os, når hun har grime/hovedtøjr på. Selv med løse tøjler, gik hun direkte over til hegnet. Stak hovedet ud og og gik langs med hegnet, mens mit ben blev klemt.

Vi har trænet hende en del fra jorden med hende -skridt-trav og versade på en volte.

Jeg skal have begge heste tjekket af en kiropraktor igen her i foråret, så måske er der noget der sidder forkert efter vinteren.

Brugeravatar

det lyder lidt extremt..

kan fortælle at vores lille fjortøs havde en dårlig balance og vi gjorde følgende

startede med at få et super godt og let stopsignal, derefter red vi på midten af banen og ver gang hun væltede (dvs næsten konstant) så stoppede vi og sagde nej, ikke for at skælde ud men for at give hesten en ide om at det ikke var så godt (kommer an på hestens sing hvordan man skal gøre det)
når man så ride frem igen så sørg for at den ikke straks ligger sig mod hjælperne og vælter afsted igen, går den det så stop den på ny.
det r vigtigt at så snart den gør bare det mindste rigtigt så skal den have 100% fred, og masser af ros det skal virkelig være en god oplevelse for den at være i balance.
(med denne behandling to det under to uger, nu kan hun rides alle steder på banen og mister aldrig balancen :) )
der ud over så er det virkeligt vigtigt at indvirke ultra forsigtigt på en sådan hest, den mindst påvirkning kan bringe den ud af balance så den "vælter" igen, og så for at gør meget ud af at side rigtigt.

når du rider på barieren vil jeg også bruge paraden til at korigere, men gå roligt frem så hesten kan følge med.

tinkere er derudover nogle følsomme muler, athena klemte mod barieren af utryghed og anspændthed så det kan faktsik både være psykisk og fysisk

søger du unik hestekunst?, jeg laver lidt af hvert!

Profil Email  

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time