Dato og tid er 11 sep 2010, 00:55

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel: Re: De halve trin
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: København
For mig går det ikke så godt må jeg sige.. Aranka er blevet en tikkende bombe efter vi flyttede til Kbh, så han er som regel først løsgjort heeeelt til sidst når vi rider. Og for tiden rider vi en til halvanden time. Alligevel bliver han hverken træt eller svedt. Har fået part til ham, så konditionen er ved at være rigtig fin!

Der er nok flere årsager til at han pludselig er blevet så enormt frisk - vinter/forår, lille fold med kun én legekammerat, nyt farligt ridehus, han er blevet SLANK (ikke så stor mave at drasse rundt på ;)), han har fin mave for tiden (har diarre i perioder), og så har han som sagt fået noget bedre kondition...

Så når han tidligere bare stoppede op og kiggede på det der var farligt, og ellers kunne være liiidt langsom at holde i gang, er han nu begyndt at lave spring og vænde 180 grader om i fuld gallop osv ;) :mrgreen: Der er ikke noget "ondt" i det, han virker meget glad for tiden, og kommer endda til mig på folden - det har han aldrig gjort før. Tror bare han har alt for meget ekstra krutt. Og hvis jeg en sjælden gang i mellem får ham arbejdet "træt" i gallop for eksempel, er der ikke så mange kræfter til piaff mere...

Men vi øver da en anelse piaff alligevel. Men jeg har fået problemer med, at han korter overlinjen og mister brystkassen :( Måske har jeg brugt for meget tøjle eller bedt om for meget, især inden han har været rigtig til tøjlen. Så nu må jeg betale. Men men.. Hvis vi arbejder stille og rolig og jeg hele tiden konsentrerer mig om at få ham frem til tøjlen, kan vi få nogle ok halve trin. Men piaff er det vidst ikke endnu. Fra jorden er jeg også gået i stå... Må vidst lige tage mig sammen snart! Men i hele marts skal jeg være på kurser med min ph.d, så jeg er bange for at jeg kommer med en skovturshest til træningsdag i april!! :? :lol: :oops:

Conversano Aranka (Lobri 15), skimmel lipizzaner vallak, 2001
-Påbegyndt sidebevægelser gallop, kontragallop samt samling indtil piaff

SA Xerex OX, rød araber vallak, 2003
-Sidebevægelser skridt og trav (på en god dag). Gallopfatning. Spat højre bagben, usikker dressurfremtid..

Site Admin
Brugeravatar

Blev helt deprimeret af mit eget indlæg, så nu prøvede vi at arbejde for jorden igen idag. Og neeeejjj, hvor var han dygtig. Han var så dygtig at vi stoppede efter 15 minutter, der lavede han et par rigtig fine piaff-trin fra samlet trav :) Han skulle nok bare vise mig at jeg ikke skulle være så pessimistisk ;) ;)

-Sidebevægelser skridt og trav (på en god dag). Gallopfatning. Spat højre bagben, usikker dressurfremtid..

Brugeravatar

Geografisk sted: nivå
nu er du sikker på det er en vallak du har og ikke en hoppe :wink: - de humørsvingninger lyder som min hoppe.
visse dage er de mere end fantastiske og gør bare ALT - andre dage går alt i kage uanset man bare beder om en volte i skridt.......
men .... de kære dyr er jo levende væsener og har vel "dage" ligesom os andre. og bare der er flere gode dage end dårlige så går det nok. selv små fremskridt er jo fremskridt - også selvom man tager 3 baglæns næste dag.

Hestemalerier sælges og laves på bestilling. Se link herover.

Profil Email  

Site Admin
Brugeravatar

Så er der en lille video-snut af arbejdet fra jorden med Aranka. Har skrevet lidt til sidst i filmen hvad vi trænger til at fokusere på. Dette er en af de første gange han går halve trin hvor han også beholder nogenlunde energi i bevægelsen. Trænger til at sitte meget mere, løfte mere fortil, slappe af i halsen og strække lidt bedre frem. Men jeg synes selv det er en fin start, og synes han er mega dygtig ;) :)

http://www.dailymotion.com/video/xcvno5 ... 10_animals

Brugeravatar

:) har lige et relateret spørgmål håber det er ok :)

når jeg leger med traven for hånden med fanny,har jeg tit en følelse af at hun løber forbi mig, vi har arbedet med det længe (3 år) og jeg er stadig ikke nået dertil hvor jeg kan fx lave lidt sidebevægelser for hånd i trav :?
hvad gør jeg??

træner det ikke sådan seriøst, fanny er jo en ung dame, men hvad kan jeg gøre for at komme videre, umiddelbart tænker jeg endu mere lydighed (hun er nu altid supernem) og balance, og bæring.

kan i komme med et råd :D ?

søger du unik hestekunst?, jeg laver lidt af hvert!

Profil Email  

efter at have set Tones video, så tænker jeg: Er halve skridt "bare" afkortet trav? Altså ikke som i samlet, sat trav, men kort trav? Synes det er sådan lidt trip agtigt, ikke Tone speciel, men halve trin generelt, hvor en langsom flad trav normalt er mere dvælende i bevægelse - hesten flyyyder nærmest over hovslaget uden svæv i traven. Hvordan får I bevægelsen til at blive stikkende (i mangel på bedre ord) og hvorfor er det en fordel?

Geografisk sted: Sorø
Der er ikke noget svævemoment i piaffen, så i princippet ja- de skal korte ind med bevaret takt og rytme, så de arbejder lige under sig med bagbenet.Uden at understille forbenene.
Dvs. man suspenderer bagudskubbet - det er det hesten skal finde ud af først, med balancen i behold.

Det er godt nok på det stadie.

Det ser ofte lidt trippende ud på det stadie, også lidt afhængig af hvor smidig hesten er fra naturen......fordi de endnu ikke OGSÅ kan løfte brystkassen og få det mere "imponerende" look, som kommer når energien flyder frit hele vejen op og frem.

Det kan tage LANG tid, bare at lære dem "at blive indenfor hjælpen" fortil (det er ret svært at styre/arbejde med begge ender samtidig, når man er alene om det) .Sætningen ´bagtil kan først rigtig komme, når brystkasseløftet er blevet temmelig godt. Det er nogle store ledbånd der skal strækkes og det kræver meget anaerob muskelstyrke, som vægtløftning - så det er små, vedholdende skridt der tæller.

NOGEN heste er MEGET gode til at gå ned i knæ og lægge piaffen derfra og de SER meget mere satte ud, fra starten- men det meste ligger altså i knæene.......

Jeg vil gerne have at de sætter sig nogenlunde ligeligt i alle leddene og helst med hovedvægt på bækkenet og hoften, da de er stærkest- så jeg interesserer mig ikke for de små led - foreløbig.

Fra naturen "gør" hestene det vidt forskelligt og det er så et spm om hvad man vil have:
En rigtig klassisk sat piaffe ??
Eller bare "piaffe nok" til at man kan gå videre over jorden ???

Jeg ved godt hvad hestene synes er nemmest :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: - øj, det har taget lang tid at lære Zasi at blive hos mig, da han lige hiver en samling skolespring op af hatten - hvis chancen byder sig.

De to-tre-fire unge har nemmere ved det, men er meget grønne - den ene, måske to er de/n fødte piaffe/levadehest/e, så vi træner det bare en gang om ugen og lusker langsomt videre. Den anden er kapriolør og har derfor- i dressurmæssig sammenhæng- ikke lige en piaffe- egnet bygning, så der lusker vi bare med det et par gange om uge, inden ridning, i pilarerne foreløbig, så han introduceres for det bevægemønster.

. Zasi er ret god fra jorden/i pilarerne, men da han altid har haft stramme knæ, ret nedadbygget brystkasse, er temmelig overbygget og relativt alt for muskelstærk til at det bare er nemt, smidighedsmæssigt - så SER det ikke vildt imponerende ud- selvom han arbejder rigtig godt, netop vinklet fornuftigt i de store led (først).
Han er til gengæld meget udholdende :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

*Conversano Asia (Lobri 14), 158 cm, f. 2001
*Maestoso Thais I, 158 cm, f. 2003
*Morella, 148 cm, f. 2003

Europa (kælenavn Luna), 2009 - spiser, vokser og lærer lidt om verden

Profil Email  

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time