Alle heste KAN vel finde på det, men hos nogen sidder springene meget løsere/ lettere end hos andre

.
Hver hest har sine foretrukne spring (hvis den overhovedet gør det og det er IKKE alle, heller ikke blandt lipizzanere, luso og PRE) og da frieseren er lavet på den gamle frisiske koldblodshest, blandet med spansk engang for længe siden- så kan det skam godt forekomme.
Den flotteste kapriole jeg har set nogensinde, Wien inklusive- var vores gamle shetlandspony med rytter på og hun var mindst 1 meter over jorden og bagben helt bagude. Lille kælling, men flot var det - rytteren havde åbenbart fået irriteret hende på en eller anden måde- og Amanda-pony lukkede ALTID dampen ud, hvis noget trykkede hende

.
Kaprioler er MEGET farlige for omgivelserne og lodrette courbetter for rytteren.
De heste som "tager selv" og gør det for meget, spontant- må man stoppe i det og aldrig lære det.
De bruger tit og ofte springene som overspringshandling/ konfliktadfærd- så man skal ikke opildne det.
Man er nødt til at være MEGET bevidst om energiflowet i hesten, både for at kunne stoppe uønskede spring og hvis man engang vil arbejde med det.
Vi har en kapriolespringer eller rettere to, samt to multi-springere.
Min egen brune bisse er en der tager selv og bliver meget utålmodig for et godt ord - så nej, det skal ikke dyrkes. Nu bliver han ALDRIG irriteret over noget, så han får lov en ganske sjælden gang - men ellers må han nøjes med TaT og levader, evt. lave courbetter. Piaffen skal HELT på plads først.
Jeg lader ham lave lidt til en opvisning i ny og næ, men det er måske to gange om året.
Unge Thais er født til det- han er avlet til kaprioler i generationer- så JO, det er hamrende nemt. Det kunne tage overhånd da han var hingst og jeg vidste at hvis han skulle forblive hingst, kunne det KUN være jeg selv, som håndterede og gjorde ALT med ham....og for et -to føl om året, gad jeg ikke det ekstra besvær. Han blev kastreret og nu kan han rumme impulsen, så han IKKE tager selv- og derfor tror jeg på at han kan uddannes til det engang.
Når han springer, er han oppe i 150 -160 cm over jorden, fra stående - det er "lidt power" at handskes med.
Misser man momentet,for at afbryde, hvis man ikke vil have det- ender man i en lodret courbette og de er en smule skræmmende
Jeg har altså siddet en del kaprioler på ham, børnene ligeså og man falder ikke af - det er altså ikke særligt svært, med en hest som har talentet- selvom folk tror det. Det er ikke fordi, det kræver noget særligt uddannelsesmæssigt

kun at kunne styre det. Vi havde ham fx altid bagerst på skovtur i de unge år.....fordi han engang imellem hoppede.
Men bortset fra det- så er de avlede kapriolespringere ikke bygget SÅ godt, når man tænker dressur som sådan: Lange bagben, sænket brystkasse, tit lidt overbyggede, tromle-facon, bagudvinklet kryds.......
Piaffe og levader er
meget- meget sværere end kaprioler. Og meget smukkere, synes jeg.
Min multispringer skal det IKKE - det er ham som har haft KS og været slinger- så ham har jeg pillet det ud af, piaffe og levader er fint, det har han osse let ved.
Desuden er det meget hårdt ved ryggen og benene, så kun en helt rask, stærk, tålmodig og tilpas afventende hest, som også har talentet/ eksplosionskraften - kan få lov at blive uddannet til kaprioler. Det er ikke så tit at man finder det hele i een hest
Eva