Dato og tid er 11 sep 2010, 00:39

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Bent Branderups ben

Har I lagt mærke til at Bent stritter med sit ben i den retning hesten skal gå i sidebevægelsen?

Stritter er lidt voldsomt et ord, men jeg ved ikke, hvad jeg skal kalde det.
Jeg har prøvet det af på hest og på bold :D og jeg tror det hjælper med at holde retningen uden at tabe bøjning, og at det hjælper mig med ikke at falde til indvendig side. Det virker enormt godt hvis bare jeg husker at forskyde mine hofter sammen med hestens.

Han nævner det ikke selv trods det at hele DVD'en handler om hjælperne, hvorfor mon?
Hvad tænker I?

Profil Email  

Titel: Re: Bent Branderups ben

Geografisk sted: vestsjælland
Jeg kan kun tale for mig selv og jeg gør det vist bare helt automatisk fordi vi er på et meget basalt trin og hjælperne derfor meget "store" - simpelthen en overdrivelse af at ikke presse med det ben. Men det er noget jeg har opdaget at jeg gør, ikke en bevidst handling. Egentlig glemmer jeg lidt det ben fordi jeg er fokuseret på den halvdel af min krop som prøver at skubbe hesten (han er en betonklods). Så jeg har egentlig regnet det som en "fejl". Ligesom når man stikker tungespidsen ud af mundvigen når man skriver.

Pia

Rollo, Dartmoor, f. 1998, foldbums

Profil Email  

Brugeravatar

Geografisk sted: midt/vestjylland
Har ikke lagt mærke til det umiddelbart, men tror du ikke, at det er en måde hvorpå vægten kommer på det indvendige sædeben, lidt ligesom at træde ned i bøjlen, som jo også kan bruges som 'triks' til at få vægten på indvendige sædeben.

Profil Email  

Geografisk sted: Sorø
Jo, det er nok en renaissance - model for at flytte mere vægt til pågældende sædeben....synes jeg at kunne huske fra div. kobberstik, billeder osv.Men hæng mig ikke op :mrgreen: på den historiske korrekthed (sidder på arb.)

Jeg synes det ser ikke-særligt-pænt-ud når det overdrives og mit ene kræ bliver utryg hvis han ikke kan mærke mine ben helt blødt ned om siderne, så jeg bruger det ikke.

På den anden ville det blive noget jaskeri, hvis jeg skulle ben-flytte på den måde til fx seriechangementer og i piaffe bliver det ærligt talt også nemt uroligt, så jeg er ikke fan af modellen med stritteben.Men fx Henriquet - ryttere bruger det i stor stil. :wink: :wink: :wink:

Eva

*Conversano Asia (Lobri 14), 158 cm, f. 2001
*Maestoso Thais I, 158 cm, f. 2003
*Morella, 148 cm, f. 2003

Europa (kælenavn Luna), 2009 - spiser, vokser og lærer lidt om verden

Profil Email  

Geografisk sted: danmark
for mig har det været et måde en måde at overdrive sædehjælpen, som har været uundværligt på min gamle skæve hest.. (vi snakker om en hest som i starten nærmest smed mig ud af sadlen) men som træningen sad mere fast hos ham, forsvandt mit "strit" ben mere og mere.. så for os har det været godt :) og en uvurderlig hjælp i traversaderne.
Tror at b.b. ikke har nævt det fordi det er så meget en del af hans opstilling så han nok ikke tænker over det.. bare et gæt.
For mig har det været helt bevidst da jeg klart fornemmede en tydelig forskel på hjælpen til hesten.
tina

Suzan.. Smukkeste pony - hvid med knapper. Staldens Maskot.

Brugeravatar

Geografisk sted: Rudersdal
Rytterne på de gamle renaissance billeder, har de enormt lange sporer, fordi de stritter med benene, eller stritter de med benene, fordi de rider med lange sporer som en art potensforlængere?

Birte

Husk at leve mens du gør det
Husk at ride mens du tør det

Geografisk sted: danmark
i renæssancen var hestene nok ikke ret store.. i forhold til de mænd der red dem. Så mon ikke de lange sporer kommer deraf. Potensforlænger?? hmm så er der vist mange i det ganske land der har problemer med potensen :mrgreen: :mrgreen:

Suzan.. Smukkeste pony - hvid med knapper. Staldens Maskot.

Ha ha denne tråd har da udviklet sig i en morsom retning. Jeg havde slet ikke overvejet det med renæssance-idealet, men det stemmer jo fint med BBs stil.
Har kvinder mon en potens? - der i så fald kan forlænges?
Mht til hvordan det ser ud, synes jeg det ser elegant ud når BB rider, men jeg må lige tjekke et spejl en dag :) Kan I se nogle umiddelbare ulemper ved at gøre det i versaden og traversaden - altså uden overdrivelse.
Er der ikke flere der har lyst til at eksperimentere lidt med praksis og melde tilbage om effekten (og udseendet)?

Profil Email  

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Har lagt mærke til at jeg selv gør det tit, men ser det bestemt so en fejl i mit tilfælde - jeg gør det fordi jeg konsentrerer mig, og forsøger at få indvendig sædeben ned. Men hvis jeg konsentrerer mig endnu lidt mere, og får det strittende ben ind, synes jeg både det ser pænere ud, og fungerer bedre :)

Men synes ikke jeg har lagt mærke til at BB stritter SÅ meget alligevel...?? Måske har jeg bare glemt det. Det jeg har lagt mærke til med hans ben, er at han tit vibrerer schenkelen, hvilket jeg egentlig synes er ret smart - giver god reaktion hos hesten, og benet kan blive i sin position. Men dette har jeg ikke haft overskud til at tage til mig endnu.

At man stritter pga de lange sporer tror jeg er en fornuftig forklaring. Jeg rider selv med BB's relativt lange sporer for tiden, og det kræver at man koncentrerer sig en smule for at holde benene væk fra hestens side. De gamle renaissance ryttere stritter tit meget på billeder, jeg ved ikke om dette er pga sporene. Men i forhold til dagens ideal for det klassiske sædet, er dette jo ikke korrekt. De sidder i stolesæde og spænder benene ud fremad. Idag ville man hverken synes det var korrekt eller pænt. Men hvis man vil lave en autentisk efterligning følger det måske med..? :)

Conversano Aranka (Lobri 15), skimmel lipizzaner vallak, 2001
-Påbegyndt sidebevægelser gallop, kontragallop samt samling indtil piaff

SA Xerex OX, rød araber vallak, 2003
-Sidebevægelser skridt og trav (på en god dag). Gallopfatning. Spat højre bagben, usikker dressurfremtid..

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time