Dato og tid er 07 sep 2010, 05:35

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Sæde i paraden ?

Geografisk sted: Tåstrup
Jeg har desværre :wink: redet islænder i alt for mange år og desværre er de tit ikke lige til at stoppe. Min havde heller ingen bremseknap da jeg købte ham. Nu her 5 år senere.... så sidder den faktisk godt i skabet fra trav og galop, hvilket er HERLIGT. Men jeg er ikke vant til at hesten stopper når jeg beder ham om det og jeg falder ganske enkelt fremover fordi han stopper hurtigere end ventet (med fuld ryg til). Min krop er gennem 10 år vant til at stemme imod i bøjlerne, en grim uvane som min underviser Kamilla næsten har pillet af nu. Resultatet er så at jeg falder forover. Dette sker også på en anden islænder jeg rider, med en god installeret bremseknap.

Måske er det en banalt spørgsmål, men er det mon fordi jeg sidder foroverbøjet ? Trækker I lænden an eller bliver I i aflastningssæde ?
Jeg er indtil videre tvunget til aflastningssædet, da jeg ellers risikerer tölt de sidste skridt og vil undgå det. Måske jeg glemmer at RIDE ham ind i paraden ? Han stopper for stemme og fjerlet tøjleføring og lille klem med knæene.

Nogle forslag til hvad jeg kan prøve ? Har overvejet blot at læne mig længere tilbage, men er bange for at hans ryg smides totalt.

Profil Email  

Titel: Jeg ville jo

Geografisk sted: Sorø
nok trække lænden an - det kan også gøres i aflastningssæde, altså du trækker lænden an UDEN at sætte dig tungere og SÅ kommer tøjlesignalet................

Det skulle fint kunne lade sig gøre :P

Eva

Profil Email  

Titel:

Uha det lyder lidt svært, men det skal klart prøves !

Tak for tip :)

Profil Email  

Titel: Ikke så svært

Geografisk sted: Sorø
- det er mest en vanesag.
Når du rider i aflastningssæde, å forstil dig at du bare "stiver lænden", altså "sidder imod" men uden at sætte dig helt ned tungt på sædebenene.

Når du stiver lænden som "anholdning" kan du bedre styre hvad der sker i overgangen til paraden...jeg har lige udsat Sza. for det idag og det gik helt fint.

eva

Profil Email  

Titel:

Jeg vil prøve det i dag :!:

Profil Email  

Titel:

Nå - nu blev det prøvet :D .

Det lykkedes faktisk at gøre det rigtigt i første forsøg på min egen :!: Og det ser ud til at virke efter hensigten, så tak for tip :) . Det lykkedes så ikke sidenhen, måske jeg kom til at tænke for meget :wink: . Vores parader var heller ikke så bratte derefter.

-og lånehesten virkede det fortrinligt på også.

Profil Email  

Titel: Re: Sæde i paraden ?

Jeg ved godt det er længe siden sidste indlæg, men måske det stadig har interesse for nogen.
Det lyder som om din hest bremser for hurtigt op?
Hvis det er tilfældet så prøv en periode at lave parade med et par skridt skridt i mellem. Paraden skal være så flydende, at det let lader sig gøre at følge hestens bevægelse.
(skal lige siges at jeg ikke selv kan parere min, da det i Christinas system ligger efter piaff. Paraden kræver meget samling. Jeg bremser på stemmen og altid kun fra skridt)

Profil Email  

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time