Dato og tid er 10 sep 2010, 23:54

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: indlæring stærk og svag side

Jeg har gjort mig nogle overvejelser i forbindelse med træningen Kiowa.

Hun er helt klart svagere på den ene volte end den anden. Hun er mere stiv, har svagere ved at få venstre bagben til at være indundergribende. Men det fik mig til at overveje om heste også har en "svag side" rent indlæringsmæssigt :?:
Eller skyldes det mere at mennesket (mig!) har en svag side. Jeg er jo højrehåndet og har dermed en svagere venstreside.

Profil Email  

Titel: Re: indlæring stærk og svag side
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Heste har helt klart en svag og en stærk side. Det har mennesket også. Så hvis i for eksempel begge er svage på venstre hånd kan det blive svært/ kræve en del arbejde. Hvis du er stærk på den side hun er svag, vil hestens svage side tit skifte efter noget tids træning.

Træningsmæssigt, kan du lave en masse for at styrke det bagben der ikke vil træde ind. Versader på venstre hånd og traversader på højre vil arbejde på det venstre bens indundergriben. Det samme med venstre gallop. Men sørg for at også træne den stærke side nogenlunde lige så meget, det bliver hun ikke mere skæv af, men holder bare sin blødhed på den side ved lige. Det vigtigste er bare at man ikke undgår den svage side fordi den er svær. Det er nemmere at komme til end man lige tror ;)

Hvis hun er meget skæv, og dit træningsarbejde ikke hjælper efter noget tid, ville jeg overvejet kiropraktor. Mange heste har mindre alvorlige, men betydelige, skævheder i hoftens bevægelse som skyldes kiropraktiske problemer.

Conversano Aranka (Lobri 15), skimmel lipizzaner vallak, 2001
-Påbegyndt sidebevægelser gallop, kontragallop samt samling indtil piaff

SA Xerex OX, rød araber vallak, 2003
-Sidebevægelser skridt og trav (på en god dag). Gallopfatning. Spat højre bagben, usikker dressurfremtid..

Geografisk sted: vestsjælland
Man skal også være opmærksom på, at nogen gange når en side virker svag, er det i virkeligheden den anden som er for stram! Altså ikke kun stærkere men spændt. Så er det ikke nok at lave lidt ekstra styrketræning til den svage side, man skal også have fat i stræk og smidighed af den anden. Måske skal der massage til.

Pia

Rollo, Dartmoor, f. 1998, foldbums

Profil Email  

Brugeravatar

Dette er måske en helt anden retning end tiltænkt, men når du siger indlæringsmæssigt så associerer jeg mental spænding - som vel påvirker indlæringsevnen. Og sekundært, tænker jeg at hestens dårlige volte måske nogle gange i virkeligheden er rytterens dårlige volte. Sidst men ikke mindst, opdagede jeg at vores gamle vallaks dårlige volte måske i virkeligheden kom fra begyndende spat i højre bagben.

Montana er klart mere opmærksom på den ene volte end den anden. Dvs. hun glor ud af volten og ud af døren når hun går på højre volte, men bøjer sig fint indad og koncentrerer sig når hun går på venstre volte. Nogle gange er det omvendt, men jeg har bemærket at visse ting er mere skræmmende fra en vinkel i forhold til en anden. Det afhænger af "den farlige genstand", lys og lyd osv. Jeg har ikke fundet ud af hendes system endnu, men jeg tror hun har et. Det betyder bare at oplevelsen af at f.eks. longere på den ene og den anden volte kan være meget forskellig uden at det har noget med hendes fysik at gøre.

Montana er nemlig meget ens i de to sider rent fysisk. Desværre, kan jeg ikke finde ud af at sidde ordentligt med min skulder på venstre volte, og det kunne jeg jo misforstå som at hun har en dårlig volte fysisk, men i longen kan jeg se at dette ikke er tilfældet.

Ang. det med spat, så syntes vi gennem nogen tid at vores gamle vallak var stiv i musklerne i venstre side og deraf ikke gik så godt på højre volte. Da han så blev aflivet pga. spat i højre bagben, så tænkte jeg at måske har han bare hele tiden haft lidt ondt uden at være halt.

Jeg er stadig i begynderfasen og prøver bare at finde hoved og hale i det, så det er bare nogle tanker jeg har gjort mig.

Kh
Margit

Profil Email  

Som Tone nævner kan det selvfølgelig være hesten som har en skævhed, men det kan også være rytteren.
Jeg lider selv af en ret slidt ryg, så mit korsben rykker sig skævt og lænden låser, med jævne mellemrum. Og i de perioder hvor det hele er skævt, kan jeg ikke få hestene til at bøje sig til venstre... Så det er ret vigtigt at rytteren også bliver rettet, hvis ikke hesten skal blive skæv af rytterens skævheder...
Jeg kan som regel selv sætte min ryg på plads, men når det sætter sig rigtig godt fast, og det hele spænder rigtig meget op får jeg hjælp af en dygtig osteopat.

Profil Email  

Tak for jeres gode kommentarer. Jeg har heldigvis Malene til at hjælpe med træningen :D
Men idag lagde jeg faktisk mærke til at jeg spænder lidt i min højre arm, når vi træner versader fra jorden, og det er på hendes "dårlige" side.

Mht. kiropraktor så overvejer jeg faktsik at få en ud igen til hesten. Jeg har haft Regitse Rising ude, men det kræver meget planlægning, da hun "kun" har opsamling i Vejle området.
Tove Due kommer i den stald hvor jeg står, men jeg kunne godt tænke mig at prøve en anden.

Nogen der kender gode kiropraktorer i Vejle området?

Profil Email  

Geografisk sted: Tåstrup
Jeg får (desværre) rettet min nakke 2 gange årligt ca., nogle gange 3. Når begge heste over tid bliver dårligere til versade på den højre volte, så skal JEG rettes.

Den ene hest har dog OGSÅ været igennem et forløb hvor han skulle rettes. Han leger meget og voldsomt - det koster lidt i pengepungen til dyrlæger og osteopater.

Er jeg i tvivl om det er hesten eller jeg, så laver jeg samme øvelse fra jorden og ser om problemet også er der. Er det ikke det, er problemet hos mig.

Det er heller ikke tosset at være opmærksom på at hesten kan have nogle spændinger/sygdomme. Min den ene har spat og det viser sig tydeligt i arbejdet fra jorden også.

Urnir, sortbrun 4-gænger islænder vallak fra 1997
- sidebevægelser i alle 4 gangarter, kontragalop og påbegyndt changement og galoppirouetter
Kriki, sortbrun 5-gænger islænder vallak fra 1995
- basistræning pga. spat

http://www.optimalsadel.dk

Profil Email  

Nu fik jeg løst lidt af problemet (Malene hjalp).
Jeg bevægede mig meget uhensigtsmæssigt på den ene volte, den volte eller side hvor Kiowa også er svag. Det forstærkede på en måde hendes svaghed.

Desuden bliver jeg nemmere træt i højre arm end venstre arm pga. en gammel skulderskade.

Kiowa er helt tydeligt "højrehåndet". Hun lærer alting nemmest på den side.
...og så lærer hun bedst når hun har "sovet på det" i 2 dages tid.

Profil Email  

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time