Dato og tid er 07 sep 2010, 05:49

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: svag side, slæber v hov
Brugeravatar

hej til alle jer dejlige mennsker :D

jeg har dette år valgt at starte helt forfra på mig og min ponys uddannelse i akademisk fordi jeg har haft det rigtig dårligt psykisk, men det er nu på plads og jeg føler mig klar til at gå i gang-dejligt! :D

men der er en række fysiske problemer jeg skal ha gjordt kål på snarets muligt hos min pony fanny.
1.hun har en ulvetand i højre side som ikke er brudt frem.(har self ikke bid på hende)
2. hun er generelt død i ryg og bagben
3. hun knækker i perioder sammen i især det højre bagben
4. hun slæber h b hov
5. når jeg strækker højre bb er hun minder smidig end i det venstre (hun synker ikke ned og slipper)
6. har en stivhed over lænden
7. går på line med forbenene og padler på bagbenene

ja der er noget at tage fat på :D, mange af hendes problemer stammer sikkert fra rytteren selv(mig).

lidt om fanny, hun er en snart 6 års fjordhest/welsh cob, jeg har haft hende siden hun var 2 år og har selv lært hende alt, hun er altid blevet trænet akademisk, dog af svingene kvalitet da jeg har gjordt en del fejl pga. angst, uvidenhed depression osv.

mit spørgsmål er så hvodan vil i gribe sådan en hest an?
hvad ville i få på plads først?
hvor meget balade laver en ulvetand? (uden hun har bid i munden)

tænker hun skal behandles med kiroprakter, tandlæge, massør og kyndig underviser
jeg bor på lolland, i må meget gerne andbefale overnævnte som køre til lolland.
vh kamilla :)

søger du unik hestekunst?, jeg laver lidt af hvert!

Profil Email  

Titel: Re: svag side, slæber v hov

Geografisk sted: vestsjælland
Jeg ville få hende undersøgt af dyrlægen først. De symptomer du beskriver med at slæbe tåen kan skyldes problemer i bagknæ eller has, fx. spat. Det kan alverdens massører osv. ikke rette op på og jeg tror ikke det er dig som laver så meget ballade.

Bedre at få afklaret det knoglemæssige først, så man med god samvittighed kan gå i krig med musklerne bagefter. Du vil få alt for mange frustrationer over "hvorfor kan/vil min pony ikke denne øvelse" og 117 løsningsmodeller, hvis det så viser sig at det er fysisk umuligt for den! Det er jo også lidt synd for hende i så fald...

Det kan også i sidste ende være billigere at få dyrlægens diagnose en gang for alle fremfor 5 forskellige alternative.

Krydser fingre for det lykkes for dig!

Pia

Rollo, Dartmoor, f. 1998, foldbums

Profil Email  

Geografisk sted: Sorø
Når du ikke har bid på, generer ulvetanden ikke- medmindre den er ved at bryde frem- for så kan den godt drille......

Men bidløs ridning fratager dig altså muligheden for at løsgøre inde i de dybe muskler igennem hele kroppen, som tungen har forbindelse til- så jeg er sqi lidt skeptisk ift at ride 100 % bidløst.
Der er simpelthen en kommunikationskanal som man ikke bruger, når man rider bidløst - og det er faktisk den eneste som giver "direkte adgang" til hestens indre muskulatur..

Jeg ville fået hende gået igennem af en dyrlæge som også er kiropraktor, men jeg ved ikke hvem der findes på Lolland.Ej heller noget om kvaliteten.
Desuden få røntgenfotograferet bagbenene, så du VED om der er noget fniller der.

Hvis hun kan køre trailer, er du velkommen heroppe en dag eller to (Sorø) - så kan vi ringe efter Michala O. Rasmussen fra Hestedoktoren- som er en formidabel dygtig kiro OG tandfe - så det hele kunne evt ordnes i en arbejdsgang- hvis det var. Du kan også køre til Chl. Frigast i Ringsted, som vi har brugt i årevis før (tænder + kiro) - det er af praktiske grunde vi er skiftet til Michala.
Der er også både rtg faciliteter og en god, sød,dygtig kiro i Fakse (Pia, kan du huske navnet ??) - men der er også nogen af de større klinikker på Sydsjælland jeg ville holde mig langt væk fra.

Udover strækøvelser ville jeg lave refleksøvelser er par gange om dagen, så du får gang i bagparts- og rygløftet igen og så ride mindst en måned ud i skoven og få lidt gang i hesten, inden jeg tog den på bane igen.

De bliver altså tit lidt slappe, umotiverede og tunge i gumpen af kun at gå på bane, medmindre rytteren er MEGET entusiastisk.

Hvis hun ellers er OK i ben og "bare" skal vækkes i reflekserne, styrkes på den svage side hhv. løsgøres på den stramme/stærke, så ville jeg lægge et træningsprogram efter det. Vi lægger træningsprogrammer, for alle der vil være med, her i stalden og har afkrydsningslister hængende der gælder for ca. 3 mdr, så vi husker hinanden på den enkelte ekvipages specielle arbejdspunkter og følger op på, hvordan det går - hvilket betyder at det rundt regnet går systematisk fremad. Ikke altid lige hurtigt, men det flytter sig da :wink: :wink: :shock:

Eva

*Conversano Asia (Lobri 14), 158 cm, f. 2001
*Maestoso Thais I, 158 cm, f. 2003
*Morella, 148 cm, f. 2003

Europa (kælenavn Luna), 2009 - spiser, vokser og lærer lidt om verden

Profil Email  

Brugeravatar

:D 1000 tak for jeg dybtegående svar.

ved ikke med at komme til sorø, det kunne sagtens lade sig gøre, men fanny er meget utryg u uvante omgivelser og det ville være lidt synd at køre så lang med hende når hun er det(arbejder seriøst med at få det bedre)
men hvor meget tro du eventuelt det vil komme til at koste?, det lyder umiddelbart som den bedste løsning jeg er blivet tilbundt indu.
vil nemlig helst have en der virkelig sætter sig ind i bionemanik og kan se på hesten til mindste detalje..

ja det er fuldkommen rigtigt at jeg ikke kan komme nok igennem til hende i kapsunen, men kan vel ikke lægge bid på hende så længe hun har den tand? hvis jo, hvilket bid vil så være bedst?
jeg opdagede tanden for 6 måneder siden og den har ikke forandret sig.

selvom problemerne er mange så ser jeg systr på det, jeg er ligeglad vhor langt vi når, eler hvad det skal koste, bare hun er glad og rask, hendes glade udtryg er det eneste jeg ønsker af hende :D

Profil Email  

Kiropraktik+ tænder koster ca 2000 kr inkl moms. Fjernelse af ulvetand + ca 200 kr, om nødvendigt.

Det er sjældent at den type pony har spat i den alder, så Michala vil absolut starte med kiro og så se det an, sammen med korrekt træning.
Røntgen vil være ca 2000 kr ekstra, hvis det er, hvis man virkelig tror der er noget.

Jeg tænker på, om du kunne have lyst til at kommer herop og bo nogle uger eller en måned (jeg ved ikke hvad du laver med skole/ uddannelse og sådan?).

Vi kunne godt bruge en praktikant til praktisk arbejde her når sneen er væk (alm hestearbejde + oprydning, maling af barriere i ruidehuset, ikke vildt ophidsende, men helt almindeligt praktisk heste-arbejde) og derfor ville det ikke koste dig noget at bo her med Fanny et stykke tid.

Til gengæld vil vi kunne lære dig alt med refleksøvelserne, få ryggen op på hende, liv i bagparten, få lært dig og Fanny at komme i skoven/ flytte nogle grænser og sætte dig igang undervisningsmæssigt, samt lave træningsplan for det næste halve år- så du kunne klare dig et stykke tid derhjemme ? ? Vi har 4-5 søde, unge ryttere som formentlig vil træne heste fra morgen til aften, hele påsken - og jeg er her selv, også.

Michala kunne nå at behandle hesten et par gange med nogle ugers mellemrum (hvis du blev her en måned) og Fanny ville lære at komme i byen (heste falder hurtigt til ro her, fordi hele stedet er roligt, så det er jeg ikke bekymret for).

Du vil kunne prøve at ride et par heste som arbejder RIGTIG godt over ryggen, så du aldrig glemmer hvordan det føles :mrgreen: :mrgreen: og vi har en rolig fætter som du kunne ride med på i skoven, hvis du selv er utryg ved det, inden Fanny kommer med ??

Påsken begynder med weekenden 26- 27. 3, hvilket ville være oplagt, hvis du synes det kunne være fornuftigt??.
Der er fællestræning, så nogen af de andre aka-ryttere kommer herned den første weekend april og vi tager muligvis til Rodrigo Matos til fods, nogen af os- den ene dag.

Fanny ville enten kunne få en boks eller en lille løsdrift sammen med verdens sødeste shetlænder, så hun ikke skal ind i en ny flok, men heller ikke gå alene.

Mit telefonnummer 27 13 53 09.

Eva

Profil Email  

Brugeravatar

øjs et lækkert tilbud eva!!!
jeg havde faktisk fint mulighed for det, da jeg ikke går i skole.
det eneste er om jeg kan klare det (har aspergerssyndrome, så har ikke særlig meget overskud) men kunne da være man skulle springe ud i det og gøre forsøget :D

vil lige fortælle at jeg efter idag er meget positiv overfor fannys problemer, jeg startede med at lægge kapsun på hende på staldgangen og arbejde omhyggeligt med stilling/bøjning som jeg plejer (her mangler jeg virkelig at reflexen går igennem til bagbenene) og så gik jeg videre til at arbejde med bagbenene (at jeg holder blidt i benet og hun slapper af og lader benet synke frem og ned let mod tyngdepunktet) her vaglte jeg så at være ekstra grundig med hendes måde at stå på da hun gerne vil stå med det svage ben bagerst hele tiden.
så gik jeg ud på vejen og så lidt på hendes line gang, og jeg følte faktsik hun lod sig korrigere når den halve parade gik ordenligt igennem.
så en smule vesade og traversade(ikke så nemt, da jeg lidt usikker på hvordan jeg skal gribe det an når hun har så lidt styr på sine ben) men det går okay så længe jeg har hende ligeudrettet og paraden går blødt igennem.
hun var utrolig frisk og glad, jeg skulle bare tænke på traven før så satte hun ivrigt igang, hvilket jeg ser som tegn på bedring da hun her i vinters har være noget tilbageholdene, og hun tog utroligt fint imod touchering af bagbenene.

nå, men da jeg så kom ind igen var hun simpelthen så blød og fin bekke bagben! jeg kunne føre den bekke frem og ned/tilbage op, uden nogen modstand overhoved!
og da jeg gik ud med hende på folden stilte hun sig af sig selv med det svage ben forest i paraderne! så idag gik jeg virkelig ind med en følelse af at have gjort noget godt for hende. :D

Profil Email  

Det lyder rigtig FLOT det du har lavet idag, tillykke med det. Netop at du tjekkede hende både før og efter og at du fik løsnet op, så det var iorden bagefter. Du er rigtig god til at iagttage og reflektere over dine observationer.

Selvfølgelig vil det være meget nyt for dig at være her en måneds tid, men jeg garanterer at alle er flinke og søde.
Vi har iø masser af erfaring med mennesker som er lidt sårbare, da vi arbejder med det - når vi ikke muger ud, altså. :wink: :wink:

Jeg er på arbejde imorgen og tager kun telefonen mellem 12- 13, men onsdag er jeg hjemme igen.
Du kan også komme herop en eftermiddag, så du kan se hvad vi er for nogen - inden du beslutter dig.

Eva

Profil Email  

Brugeravatar

tak for rosen , har faktisk vendt alle skavankerne til noget positivt, vi hygger os gevaldigt når vi går hendes krop igennem

kom til at tænke på om kulden kan have indflydelse på hendes lænd? hun har den sidste tid været meget spændt over lænden også, har fået at vide noget med nyrene godt kan reagere på kulden. hun går ikke med dækken.
det er jo meget logisk at det er svært at få stilning/bøjnings reflexen til at gå helt igennem kroppen. det er kun her de sidste par måneder jeg har registreret denne spænding i lænden, musklerne i bagparten og foran i ryggen er jævne og bløde(så vidt jeg kan mærke)

Profil Email  

Jo, kulden kan sagtens genere, især de områder den enkelte hest er lidt sårbar- det er jo ikke anderledes end det er for os: Kulde = spænding..

E

Profil Email  

Geografisk sted: vestsjælland
Jeg har lige fået regningen fra Faxe i går, så det er ret let at huske at hun hed Katrine Beier. Men Sune dernede skulle også være ret god.

Fuld handelsrøntgen kostede 2090 + moms, så et enkelt ben kan ikke være så slemt! Jeg må indrømme at med så mange symptomer Fanny viser ville jeg aldrig vente med billeder. Har jo selv en hest som har været svær og haft mange kirobesøg, men så slem som Fanny har han aldrig været. Lænd påvirker bagben og omvendt, selvfølgelig kan det være kulde, men...

Jeg har det nok sådan, at jeg hellere udelukker de helt grelle ting før jeg begynder at træne og opdrage problemerne væk. Det er simpelthen spild af tid (ja, jeg har jo så brugt 6 år på min egen!) og synd for hesten hvis man prøver at gennemtrumfe noget den helt enkelt ikke er fysisk i stand til.

Det er en blandingspony ligesom Charlie - hvorfor skulle den ikke kunne få spat? Lykkes connemara havde spat allerede som 3 års? Charlie har så lidt løse ledbånd i knæene og for 4 år siden en mikrosmule slid på det ene. "Uden betydning". Ikke desto mindre kan jeg jo se at han har et svagt punkt der. Og han er aldrig halt og går strygende gennem en bøjeprøve. Han er bare ikke særlig stærk og skal holdes i gang konstant for ikke at blive ustabil bagtil. Den her vinter har været noget MØG fordi han ikke kan stå fast, og når sommeren kommer så kan han ikke trække vejret. :? Så det bliver en kort træningssæson for os i år.

Godt jeg har en som ikke fejler noget. :mrgreen:

Pia

Rollo, Dartmoor, f. 1998, foldbums

Profil Email  

Brugeravatar

zookeeper: kan sagtens følge din tankegang, og tager mod dine råd med kyshånd!
spare penge sammen nu og så bliver hun gået igennem(enten hos eva eller her hjemme)
og jeg bruger gerne mange penge på at få hende undersøgt til bunds.

det skal lige siges det med lænden er noget helt ny og jeg har kun observeret det her i vinters(kan selvf. også skuldes at jeg bliver mere og mere opmærsom) og har altid haft fine reflexer.

var ude og ride idag for første gang i 4 måneder uhh det var dejligt selvom det kun blev til en lille volte og den halve km hjem. og uha der er meget at tage fat på med tilliden, fanny er overbevist om at hun er helt alene i verden på jeg sider på hende, så den holdning må jeg har gjordt noget ved :D

Profil Email  

Brugeravatar

synes det går rigtigt fint fremad, lavede næsten ikke noget med hende idag, men nu synes jeg næste hoften falder bedre frem på den dårlige volte end på den anden!
og hun landte bedre på det svage ben også, når jeg på vejen er det tydeligt at høre hvilket ben der bliver trådt igennem på, de andre dage har det været det gode men idag var det det svage, så der sker da lidt (kan self også være noget jeg bilder mig ind...)

Profil Email  

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time