Dato og tid er 07 sep 2010, 06:35

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Kan ikke engang kaldes træning
Brugeravatar

Geografisk sted: Rudersdal
men hvor passer det ellers, hyggesnak er det ikke.

På Epona tv læser jeg i dag, at i USA giver trænere og ryttere ofte dressurheste en indsprøjtning i haleroden for at undgå halepisken til stævner. Indsprøjrningen kan lamme haleroden i flere måneder og give besvær med at komme af med afføringen.

Det får en dyrlæge til at foreslå, at dommere skal se bort fra en piskende hale, da han mener det er den eneste måde at forhindre indsprøjtningerne på.

Det kan da ikke give respekt for sporten.

Man kunne måske lave en "kille med kunstig bremsetest", for at sikre sig, at hesten kan bruge sin hale og vise sit ubehag.

Jeg er bare så forarget, at jeg måtte ud med det.

BirteB

Titel: nej det er da løgn hva?

Geografisk sted: danmark
kan godt forstå at du bliver forarget.. det vil ingen ende tage med misbrug og tortur af dyr for at tilfreds stille den menneskelige verden. Godt at man har valgt anderledes og kan se sig selv i spejlet hver morgen.. Hvad sker der dog i denne verden tsk tsk nå bare et surt opstød sammen med dig.. mvh

Titel: Ja, hvor er det

Geografisk sted: Sorø
BVADR sådan noget.

Bare fordi de ikke gider lægge de år som det kræver, træningsmæssigt, at lære de sværere øvelser.

Eller prøver at lave dem med heste som ikke bygningsmæssigt kan honorere kravene.....altså er uegnede til formålet.

Kunsten, træningsmæssigt er jo at gå til grænsen og så flytte den ganske gradvis.

Man må godt røre ved stress-grænsen og så gå baglæns igen, nærmest som en strækøvelse - stille-stille, så hesten gradvis lærer at rumme mere og mere af det, som den synes er svært.

Halepisken er netop et tegn på (mild) stress (jeg synes gnaven på biddet og åben mund er værre, men sikkert forskelligt fra hest til hest) og man skal sandelig ikke træne mange sekunder med stresstegn - men det kan nok ikke undgås komplet, hvis man "vil hen til" de sværere lektioner.

Eva

Profil Email  

Titel: Re: Kan ikke engang kaldes træning
Brugeravatar

føj for den :x , sikke en kedelig tendens :cry: er så ked på de stakkels-men altid loyale hestes vegne, heste er fra naturens side ellers så nemme dyr..

undre mig virkeligt at det kan være lovligt når kan påvirke deres evne til at fungere normalt.

søger du unik hestekunst?, jeg laver lidt af hvert!

Profil Email  

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time